Umbrella Academy: De Apocalyps Suite

Serie Umbrella Academy
Oorspronkelijke titel The Umbrella Academy Volume one: Apocalypse suite
ISBN 9789049500719

In een onverklaarbaar wereldwijd incident baren vrouwen die geen enkel teken van zwangerschap vertoonden op hetzelfde moment 47 buitengewone baby’s. Dit klinkt, zeker in het geval van een comic, erg als het begin van een superhelden verhaal zoals bijvoorbeeld X-Men. Maar is het verhaal van Umbrella Academy echt zo ongeïnspireerd?

Groepje van zeven

Van de 47 buitengewone baby’s weet de enigmatische miljonair en uitvinder Reginald ‘Mr. Monocle’ Hargreeves er zeven te adopteren. Dit doet hij onder de vermelde reden: “Om de wereld te redden.”

Jaren later komen de zeven na de dood van Hargreeves weer bijeen. Eén ervan komt met het bericht dat de wereld op korte termijn zal vergaan. De groep kent echter onderling strubbelingen, waardoor het maar de vraag is of ze de wereld kunnen redden.

Dit levert de basis voor een grimmiger verhaal dan dat van bijvoorbeeld de X-Men.

Superkrachten

Na enkele pagina’s worden de buitengewone baby’s zichtbaar gemaakt. Daarna komt al snel een kort verhaal over een moment dat zich afspeelt in hun jeugdjaren. Je ziet ze wel hun krachten gebruiken, maar het is niet echt duidelijk wie nu wie is. Ze dragen allen zwart/wit gekleurde kleding en ze worden steeds bij hun nummer genoemd. Niet bepaald een manier om als lezer een band te krijgen met de karakters.

De karakters komen pas een beetje tot leven als het verhaal in gaat op hun volwassen leven. Gelukkig is dit waar het verhaal hoofdzakelijk over gaat. Op dat moment zie je ook visueel meer verschillen tussen de karakters waardoor ze meer gaan leven. Het verhaal blijft wel kampen met het probleem dat de karakters niet altijd even duidelijk worden beschreven. Hierdoor worden de superkrachten van enkele karakters tijdens het lezen niet echt duidelijk.

Aan de andere kant is het verhaal zeer goed opgebouwd. Aspecten die in eerste instantie niet belangrijk lijken komen later in het verhaal terug, waardoor het verhaal heel realistisch overkomt. Er zijn tevens kleine details die bij een eerste keer lezen gemakkelijk over het hoofd worden gezien, maar die wel belangrijk zijn. Het herlezen van deze grafische roman is dus zo erg niet.

Toch zitten er ook momenten in het verhaal waarbij je als lezer met bepaalde vragen blijft zitten. Als het boekwerk uit is blijf je hierdoor met een gevoel zitten van: Ik wil eigenlijk wel weten hoe dat en dat nou zit. Hopelijk worden deze vragen beantwoord in de tweede collectie, namelijk Umbrella Academy Dallas, die hier hopelijk ook in vertaling zal uitkomen.

Kleurrijk

Daar waar de karakters in het begin erg zwart/wit worden neergezet en enkele karakters erg onpersoonlijk blijven, is de wereld er omheen erg vol van kleur. De kleuren vind ik zelf erg goed gekozen. Ze komen voornamelijk warm over en niet schreeuwerig of fel. Hierdoor wordt je tijdens het lezen van de tekst niet afgeleid en kun je na het lezen van een blokje of pagina genieten van het visuele aspect van deze beeldroman.

Qua tekenstijl zit deze beeldroman ook prima in elkaar. Het is niet heel gedetailleerd, maar eerder wat speels. Wat in dit geval helemaal niet erg is, want het versterkt het ruige karakter van het verhaal.

Als lezer krijg je niet echt een band met alle karakters. Gelukkig houden de makers de lezer geprikkeld door middel van verhaal en tekeningen.Ondanks dat de omschrijving je doet vermoeden dat het hier gaat om een X-Men kloon, is dit niet het geval. Het verhaal is een stuk grimmiger en heeft daardoor een heel ander soort charme. De kleine details in het verhaal maken het tevens interessant om de beeldroman een tweede keer te lezen, aangezien deze in een eerste leessessie snel over het hoofd gezien worden. Al met al is Umbrella Academy een genot om te lezen.