Thor

Oorspronkelijke titel Thor
Uitgever WB Fantasy
ISBN 9789028424678

Een man wordt wakker, midden in een vreselijke sneeuwstorm. Hij weet niet meer wie hij is en hoe hij in de sneeuwstorm terecht gekomen is. Al snel komt hij een gezin tegen dat midden in dezelfde sneeuwstorm op de vlucht is voor de Lichtbrengers, aanhangers van een cultus die de oude Noorse goden aanbidt en deze goden weer opnieuw over de aarde wil laten heersen. De man besluit dit gezin te helpen. Al snel begint het gezin te vermoeden dat de man Thor is, de Noorse god van de donder. Zelf is hij daar echter niet van overtuigd. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wie hij dan wel is en waarom hij naar deze streek is gekomen. Voor het zover is, beleven “Thor” en het gezin dat hij helpt een aantal interessante avonturen.

Het boek leest lekker weg en blijft tot het eind toe boeien. Wel is het boek wat dikker dan noodzakelijk was geweest. De schrijver heeft erg zijn best gedaan het verhaal niet voorspelbaar te maken. Dit is heel goed gelukt, maar het verhaal bevat nu wel erg veel abrupte plotwendingen. Aan de ene kant is dit leuk en interessant, aan de andere kant maakt het het boek wel erg dik en af en toe wat onoverzichtelijk.

De spanning zit er wel meteen goed in. Alle hoofdpersonen zijn erg mysterieus en hebben de meest bizarre geheimen. De meeste plotwendingen zag ik niet aankomen. Ook onstaan er regelmatig gevechten waarbij Thor met zijn strijdhamer de meest ongelooflijke kunststukjes uithaalt. Omdat Thor mogelijk een god is, komt dit niet ongeloofwaardig over. Thor is ook niet onoverwinnelijk, hij raakt een paar keer ernstig gewond of verliest een gevecht. Daardoor komt Thor sympathieker over dan wanneer hij een onoverwinnelijke god was geweest. In ieder geval is het erg leuk om te lezen hoe inventief Thor is bij het overwinnen van problemen.

Dit boek bevat meerdere elementen die het leuk maken om te lezen. Er zit veel mysterie in, Thor en zijn metgezellen beleven avonturen en er komt regelmatig een goed omschreven gevecht voorbij. De karakters zijn goed uitgediept en met name Thor zelf maakt een hele ontwikkeling door. Het boek bevat dus zowel spanning als diepgang en dat zie je niet vaak.

Dit is een leuk boek om te lezen. Een nadeel is wel dat de vele plotwendingen ervoor hebben gezorgd dat het boek bijna 610 pagina's heeft en dat je er dus echt voor moet gaan zitten. Ook moet je redelijk goed opletten om het verhaal te kunnen volgen. Dit is met name zo in het begin, als Thor nog helemaal geen herinneringen heeft en niet eens een naam heeft. Maar het boek is de tijd die je nodig hebt om het te lezen wel waard.