Stormnacht

Serie Dresden dossiers
Oorspronkelijke titel Storm Front
ISBN 9789049500061

Wat doe je als je in Chicago woont en een tovenaar bent? Je begint dan natuurlijk een eigen praktijk waarbij je jezelf als consultant aanbiedt op het gebied van magische zaken en je laat je naam in de Gouden Gids zetten. Althans dat is wat Harry Blackstone Copperfield Dresden doet in Jim Butchers Stormnacht: Een zaak uit de Dresden dossiers.

Dresden

Harry Dresden is een tovenaar en niet zomaar eentje. Nee, eentje met een geschiedenis. Om in zijn levensonderhoud te voorzien is hij een eigen consultancybureau begonnen. Een eenmanszaak die niet bepaald storm loopt. Toch doet hij zo nu en dan een klus voor de politie en ook particulieren komen af en toe over de vloer. De laatste tijd gaan de zaken echter niet geweldig en Harry is dan ook blij als zowel een particulier als de politie bij hem aankloppen met werk. Want de huur en dergelijke moeten toch betaald worden. En elk beetje helpt.

Van de particulier krijgt Dresden de opdracht om een persoon te vinden. De politiezaak is echter een stuk heftiger. Namelijk een dubbele moord. Een gruwelijke dubbele moord. Zo erg dat Harry in het begin niet eens weet hoe deze kon plaatsvinden. Om het nog erger te maken denken enkele figuren uit zijn verleden dat hij het gedaan heeft. Het wordt dus voor Harry een race om als eerste de waarheid boven tafel te krijgen.

Vlotte pech

Tijdens die race heeft Dresden wel vaak pech. De dingen lopen nooit zoals hij zou willen. Hierdoor valt Dresden van het ene probleem in het andere, wat het verhaal verfrissend houdt. Al kreeg ik daardoor wel af en toe wat medelijden met Harry. Want ik raakte toch wel gehecht aan het karakter. Ook de andere karakters, die Harry tegenkomt, zitten trouwens goed in elkaar.

De schrijfstijl is vlot en er gebeuren redelijk veel dingen in het verhaal. Op een gegeven moment had Dresden het gevoel dat deze iets was vergeten, een afspraak. En zelf kon ik er ook maar niet opkomen welke afspraak hij, eerder in het verhaal, ook alweer had gemaakt. Wel lichtelijk de strekking ervan, maar niet meer met wie. Ik zat namelijk zo in de huidige gebeurtenissen dat me dat ook helemaal was ontschoten.

Door de vlotheid en de vele gebeurtenissen leest het boek snel weg. Het verhaal sluit aan het einde mooi af en is gemakkelijk los te lezen. Toch biedt het karakter en de setting de mogelijkheid voor vele andere avonturen. Het is dan ook niet vreemd dat Jim Butcher al aan het schrijven is aan deel 12.

Doelgroep

Na het lezen van het boek zit ik echter met de vraag voor welke doelgroep Butcher dit verhaal heeft geschreven. Aan de ene kant is het simpel beschreven, waardoor je zou zeggen dat het een jeugdboek is. Toch roept Butcher vrij gruwelijke en erotische beelden op. Dus voor hele jonge kinderen is het denk ik net iets tè. Het past dus meer in de groep van tieners en jongvolwassenen. Al kunnen de wat oudere mensen onder ons zich ook prima vermaken met dit boek. Zie het als een soort van Harry Potter, maar dan donkerder en meer gericht op het detectivewerk dan schoolzaken. Zelfs Dresden maakt zich, net als Harry Potter, schuldig aan het herhaaldelijk gebruik van maar enkele toverspreuken.

Stormnacht vertelt op een vlotte manier het verhaal van een tovenaar die als een soort detective zaken oplost. Dit in een donkere setting, waar ook de erotische kant van het leven niet onder stoelen of banken wordt geschoven. Verwacht echter geen hoogstaande literatuur, maar eerder een verhaal voor tieners en jongvolwassenen. Een Harry Potter onder de Dick Tracy’s. Maar daar is in dit geval zeker niks mis mee.