Sevenster

Serie De laatste wachter
Uitgever A.W. Bruna Uitgevers
Verschenen 3013
ISBN 97894005037

Eveline is een typisch tienermeisje dat vooral bezig is met de vraag met wie ze haar eerste zoen wil delen. Maar dan belandt ze op een feestje midden in een spelletje thruth or dare en wordt haar opgedragen een geest op te roepen. Ondanks dat haar pleegmoeder haar hier altijd tegen heeft gewaarschuwd probeert ze het toch. Tot haar grote schrik roept ze daadwerkelijk een geest op. Vanaf dat moment ziet ze overal geesten en ook vreselijke demonen.

Een waarzegster vertelt Eveline dat ze de gave van de wachters heeft, wat dat dan ook moge zijn en dat deze gave na jaren in haar verborgen te zijn, wakker is geworden. Eveline moet nu op zoek naar meer informatie over haar verleden, haar ouders en haar gave. Want het wordt al snel duidelijk dat de gave gevaarlijk is. Want niet alle geesten en demonen die ze plotseling tegenkomt zijn de wachters goedgezind.

Wanneer Eveline zowel op de normale wijze als via haar gave informatie opvangt over een klein ontvoerd jongetje dat in gevaar is, besluit ze naast de zoektocht naar informatie over haar gave, ook naar het jongetje op zoek te gaan en hem zo mogelijk te redden.

Het verhaal is bedoeld als een young adult, maar begint meer als een kinderboek. Eveline en haar klasgenoten zijn nog maar zo'n 13 a 14 jaar oud en houden zich vooral bezig met giechelen en stiekeme kusjes. Zodra Eveline echter weet krijgt van haar gave, gaat ze zich in rap tempo volwassener en verstandiger gedragen (gelukkig niet zo verstandig dat het saai wordt). Vanaf dat moment werd het verhaal voor mij echt interessant. Laat je door de eerste hoofdstukken dus vooral niet afschrikken.

Door de dubbele zoektocht naar informatie over de gave van de wachters en naar het verdwenen jongetje leest het boek als een spannende detective. Eveline, haar vriendin Cleo en een mysterieuze jongen die ze later tegenkomen moeten allerlei aanwijzingen ontcijferen. Ondertussen belanden ze door de onstuimigheid van de stoere Cleo ook regelmatig in hilarische situaties. Dit levert een verhaal op met veel vaart, humor en bloedstollend spannende scenes.

De schrijfster is echt enorm goed in het beschrijven van de enge situaties waarin de hoofdpersonen terecht komen en de enge wezens die ze tegenkomen. Het verhaal klopt ook helemaal, ik had niet het gevoel dat er plotholes of onnodige losse eindjes in zaten. Vooral de laatste paar hoofdstukken zijn zo ingenieus geschreven dat ze je laten verlangen naar meer. Uiteraard krijg je nog niet alle informatie die je zou willen hebben, omdat dit nog maar het eerste deel van de serie is, maar je krijgt genoeg om je tevreden te stellen.

Ik ben erg benieuwd wat Eveline nog over de wachters te weten krijgt. Door de dingen die ze over haarzelf en haar ouders ontdekt en de zoektocht naar de verdwenen jongen, blijft het verhaal over de wachters zelf nog wat vaag. Hopelijk krijgen we hier in deel 2 meer over te weten.

Ik vind dit een heerlijke spannende en grappige young adult en ben zeker benieuwd naar het tweede deel.