Reigers Vlucht

Uitgever De Boekerij
ISBN 9789022560228

Er dreigt oorlog in het keizerrijk Yuan. De vader van de jonge prinses Mei Lin probeert deze oorlog te voorkomen door haar uit te huwelijken aan een belangrijk familielid van de vijand. Mei Lin is het echter niet met deze uithuwelijking eens. Dan maakt ze kennis met de paleisdienaar Cang Lu, een jongen met bovennatuurlijke gaven en komt ze een complot op het spoor dat haar leven, dat van de keizer en zelfs het hele rijk bedreigt. Mei Lin en Cang Lu worden gedwongen te vluchten. Door de ernst van het complot ziet Mei Lin nu de noodzaak van vrede in. Ze besluit te proberen het huwelijk toch door te laten gaan zodat deze vrede ook daadwerkelijk bereikt kan worden. Daarvoor moeten echter nog heel wat obstakels overwonnen worden. Gelukkig is Cang Lu bereid met haar mee te gaan.

Het eerste dat me opviel is dat de personages in het boek zo echt lijken. De nauwgezette beschrijvingen van de Japans aandoende gebruiken in Yuan dragen daaraan bij. Daardoor begrijp je de personages heel goed. Zelf voelde ik steeds echt iets bij de personages.

Mei Lin is wel een complex karakter. Ze is vreselijk hooghartig geworden door de rol van prinses die ze altijd heeft moeten spelen. Tegelijkertijd is ze zo onzeker over zichzelf dat ze iedereen die oprechte interesse in haar toont wantrouwt en bot behandelt. Stiekem voelt ze zelf ook genegenheid voor mensen maar weigert dit te laten zien. Al met al maakt dit haar in eerste instantie geen sympathieke hoofdpersoon en heb ik me regelmatig behoorlijk geërgerd aan botte en zelfs domme opmerkingen die ze maakte. Dat ik me hieraan kon ergeren geeft natuurlijk wel weer aan hoe echt Mei Lin lijkt. Gelukkig maakt ze net op tijd een ontwikkeling door die haar iets menselijker maakt.

Het verhaal bestaat uit drie delen. Het eerste deel speelt in Yuan, het tweede deel speelt tijdens een lange reis en het derde deel speelt in het vijandige buurland Yamatan. Het eerste deel en het derde deel staan bol van de spannende gebeurtenissen. Het derde deel verloopt rustiger. Dit is minder spannend maar onderweg hebben Mei Lin en Cang Lu wel meer de tijd om zichzelf te zijn. In het eerste en derde deel van het verhaal worden hun acties behoorlijk gestuurd door het strakke protocol dat in dit werelddeel geldt. Onderweg is dit protocol nauwelijks aanwezig en moeten ze opeens zelf beslissen wat ze wel en niet kunnen doen. Het tussendeel voegt dus wel iets toe.

Ondanks dat Mei Lin als hoofdpersoon ontzettend irritant kan zijn is dit wel een leuk verhaal om te lezen. Het verhaal biedt ook een kijkje in een Aziatische cultuur. Het is uiteraard geen echt bestaande cultuur maar de overeenkomsten met bijvoorbeeld de Japanse cultuur zijn groot genoeg om er toch wat van op te steken. Dit is in ieder geval geen doorsnee verhaal en dat maakt het interessant genoeg om dit boek een aanrader te noemen.