Profeet van de Duivel

Serie Duivelstrilogie
ISBN 9789024529469

Profeet van de Duivel  is deel 1 van de Duivelstrilogie, geschreven door Adrian Stone. Dit is een pseudoniem van Ad van Tiggelen.

Marak is een jonge priester in opleiding in de tempel van de god Cataris. Het geloof in Cataris is echter  bij wet verboden in Carolia, het land waar Marak leeft. Cataris is namelijk de enige van de grote goden die er op uit is alle andere goden te vernietigen en alleen over de wereld te heersen. Daarom laat hij zijn volgelingen de aanhangers van de andere grote godsdiensten vermoorden. Het is namelijk zo dat de macht van een god afhangt van het aantal volgelingen dat hij heeft.

Op een dag wordt de tempel waarin Marak leeft aangevallen door troepen van de koning en alle priesters en acolieten worden vermoord. Marak wordt echter gered door een priesteres van Viguru, één van de andere grote goden. Deze priesteres reisde mee met de troepen van de koning. Zij redt Marak omdat ze kan zien dat zijn geest nog onbezoedeld is en niet volledig toegewijd aan Cataris.

Marak besluit om in opleiding te gaan in de tempel van Ava, één van de andere goden. Hij keert zich af van Cataris. Hij krijgt het echter moeilijk omdat zijn linkerpink ritueel is verwijderd, net als bij alle andere priesters en acolieten van Cataris. Daardoor is gemakkelijk te zien dat hij ooit zijn volgeling is geweest. Dit levert veel pesterijen en uitsluiting door medestudenten op.

Omdat Marak sterk is in magie en enige kennis van de cultus van Cataris heeft wordt hij samen met Egon en Armana op een missie gestuurd om Zabatha, de leider van de aanhangers van Cataris,  gevangen te zetten. Egon is een gardekapitein en Armana is de dochter van de priesteres die hem ooit redde. Ze worden echter opgepakt door Zabatha voor zij hun opdracht kunnen voltooien. Zabatha vertelt Marak iets zeer onverwachts over zijn afkomst en doet hem een bijna onweerstaanbaar aanbod. Marak staat nu voor een moeilijke keuze: zal hij kiezen voor de moordzuchtige Cataris of de vredelievende Ava? Kiest hij voor oorlog of vrede?

In het verhaal zitten veel standaard fantasy elementen verwerkt. Magiërs en een queeste tegen een gemene god zijn daar voorbeelden van. Het verhaal is echter wel heel erg spannend en overtuigend geschreven. De personages worden niet erg uitgediept, maar de omschrijvingen van de omgeving en de actie in het verhaal zijn mooi gedaan.

Magie komt in de wereld van Marak van de goden. Mensen op zijn wereld hebben naast een stoffelijk lichaam een soort energielichaam dat zich bevindt in de vierde dimensie. Dit is ook de dimensie waar de goden leven. Mensen met aanleg voor magie kunnen dit energielichaam gebruiken om energie af te tappen van het energielichaam van de goden. Met deze energie kunnen ze magie bedrijven. Dit betekent dat de magie alleen gebruikt kan worden als de goden dit toestaan. Ook raken zij vrij snel uitgeput van het gebruik van magie, wat een rem zet op hun kunnen. Dit zorgt ervoor dat de magiërs niet almachtig zijn en dat maakt het verhaal leuker om te lezen.

In het boek zit ook enige maatschappijkritiek verweven. De grote godsdiensten in Carolia vertonen duidelijke overeenkomsten met de grote godsdiensten op onze wereld. Adrian Stone kan niet nalaten om steeds weer te benadrukken hoe dom het eigenlijk is dat deze godsdiensten elkaar in de haren vliegen vanwege kleine verschillen in opvatting. Op de wereld van Marak zitten deze verschillen in de wijze waarop men tegen het leven na de dood aankijkt. De maatschappijkritiek in het boek is makkelijk te negeren als dit je niet interesseert en je liever alleen een spannend verhaal leest.

Het boek leest als een fantasy-avonturenroman met een jonge held die van alles meemaakt in de hoofdrol. Het is nergens saai en de schrijfstijl is prettig en vol vaart. Als lezer word je echt het verhaal in getrokken. Soms kom je ergens een passage tegen die wat onhandig is verwoord, maar dit is ook pas het eerste boek van de schrijver.

Ik kan het boek aanraden. Dit is een leuk boek om te lezen, mits je geen bezwaar hebt tegen een verhaal dat gebruik maakt van de bekende fantasy elementen. Voor een debuut is het zéker goed gedaan.

Met dank aan onze gastredacteur U.W. Keyser voor zijn redigeerwerk.