Nocturnal

Uitgever Hodder & Stoughton
ISBN 9781444700954

Dit boek is in het Engels geschreven door Scott Sigler. Hoewel eerdere boeken van hem wel in het Nederlands zijn vertaald, is dit boek nooit vertaald. Je hoeft echter niet heel goed Engels te kunnen om dit verhaal te begrijpen.

Bryan Klauser en Pookie Chang zijn twee agenten in San Francisco. Op een gegeven moment komen ze tijdens een onderzoek naar een seriemoordenaar wel heel vreemde bewijsstukken tegen. Als ze dan opeens vanuit hogerhand enorm veel tegenwerking ondervinden en uiteindelijk zelfs van de zaak worden gehaald, besluiten ze zelf op onderzoek uit te gaan. Hoe verder ze de zaak onderzoeken, hoe vreemder deze wordt. Twee dingen worden al snel duidelijk: de seriemoordenaar is niet menselijk en hij is niet alleen. En dan blijkt de afkomst van Bryan Klauser zelf ook heel anders te zijn dan hij had gedacht..

Dit boek biedt een hele goede mix tussen thriller- en horrorachtige elementen. Als er gezegd wordt dat een boek spannend is van begin tot eind, is dit niet altijd echt zo. Bij dit boek is het echter waar. In hoog tempo wordt een steeds horrorachtiger verhaal verteld. Het verhaal is nog eens extra spannend omdat het zich in het hedendaagse San Francisco afspeelt.

Naast spanning vind je ook veel menselijke interactie in dit boek. De vriendschap tussen Bryan en Pookie wordt uitgebreid beschreven en Bryan zorgt op zijn eigen onbeholpen manier ook nog voor een vleugje romantiek. En uiteindelijk voegt de schrijver ook nog een flinke portie menselijk drama toe aan het verhaal. Zo biedt het verhaal voor ieder wat wils.

Ondanks dat het verhaal zich in het heden afspeelt, bestaan de gevechten niet alleen uit heen en weer geschiet met machinegeweren. Ordinaire worstelpartijen, steekpartijen en zelfs schieten met een kruisboog komen minstens net zo vaak voor als vuurgevechten. Dat maakt de actiescenes bijna leuk om te lezen, als zijn ze behoorlijk gewelddadig.

Hoewel sommige hoofdpersonen tegenstrijdige belangen hebben, zijn ze allemaal de moeite waard om over te lezen. Ieders standpunt is begrijpelijk en met bijna elk karakter leef je mee. De moordenaars zijn de enigen waarbij het iets te ver gaat om je met hen te identificeren.

De schrijfstijl is vlot en niet te ingewikkeld. Ondanks dat het Engels is, lees je er toch snel doorheen.

Al met al is dit boek zeer de moeite waard om te lezen. Mocht je echt geen Engels willen lezen dan zou je eventueel een van de vertaalde boeken van Scott Sigler kunnen lezen. Dat zijn Infectie, Besmetting en Honger. Deze heb ik zelf niet gelezen, dus ik kan niet zeggen of deze net zo goed zijn als Nocturnal. De omschrijving klinkt in ieder geval interessant.