Mijn Naam is Lestat

Serie De Vampierkronieken
Oorspronkelijke titel The Vampire Lestat
Uitgever Mynx
Verschenen 1985
ISBN 9022539474

“Mijn naam is Lestat,” luidt de titel met bloederige letters op de omslag van het boek. Het is de persoonlijke autobiografie van Lestat, een vampier die de oude regels en wetten al eeuwenlang tart. Al vanaf het begin van zijn bestaan heeft Lestat de onbedwingbare behoefte om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. Dat is ook de reden tot het schrijven van deze autobiografie: sterfelijke lezers denken een fictief werk in handen te hebben, terwijl er in werkelijkheid een boekje wordt opengedaan over dingen die de vampiergemeenschap al duizenden jaren voor de mensheid verborgen houdt, bijvoorbeeld haar bestaan. Lestat speelt graag hoogspel en doet geen moeite om dat voor mens of soortgenoot te verbergen.

Op zo’n manier begint het horrorboek Mijn naam is Lestat van Anne Rice, het vervolg op het alom bekende De Vampier Vertelt. Laat dat laatste je er overigens niet van weerhouden om dit boek eens te proberen: Mijn naam is Lestat is een zelfstandig leesbaar deel van de serie en de gebeurtenissen uit De Vampier Vertelt komen nauwelijks ter sprake.

Mijn naam is Lestat is een boek dat je met een bepaalde gedachte in het achterhoofd moet lezen. Wie dit boek echt als een autobiografie probeert te lezen, zal helemaal worden meegezogen het verhaal van deze excentrieke vampier. Het is dan ook vanzelfsprekend van A tot Z geschreven vanuit een ik-perspectief. Het boek begint met een korte introductie door Lestat himself, waarin hij uitlegt wat hem heeft aangezet tot het schrijven van zijn boek. In zijn eigenlijke autobiografie vertelt hij over zijn leven als sterveling, zijn jonge jaren als vampier, zijn contacten en confrontaties met andere vampiers en uiteindelijk hoe hij ‘ondergronds’ ging, om in de jaren negentig weer te herrijzen. Het boek voert je langs veel weelderig beschreven locaties met voldoende ruimte voor avonturen. Van Parijs tot Rome tot New Orleans, Lestat zoekt de wereld af naar zijn oudste soortgenoten, die hem oneindig fascineren.

Mijn naam is Lestat bevat een meeslepend verhaal dat eens een heel ander licht werpt op de aloude vampierlegende. Hier is de vampier eens geen meedogenloze moordenaar of afschuwelijk monster. De vampier is in dit boek vooral een gevoelswezen met een erg emotionele kijk op de wereld om hem heen. Eenmaal je hierin begonnen bent, laat het je niet meer los. Het griezelgehalte van dit boek mag dan wel relatief laag liggen, morbide en sinister is het wel. Een echte aanrader voor iedereen die eens wat afwisseling wil op de gebruikelijke fantasy.