Maanhoedster

Serie Zeríans vloek
ISBN 9789079552245

Maanhoedster is alweer deel drie in de serie Zeríans Vloek van Thirza Meta. Wederom wordt de lezer in de wereld van Freär en Shitoh’sin getrokken.

Niet zoals verwacht

Om maar even met de deur in huis te vallen: ik had één grote verwachting van dit boek en dat was dat er nog een derde werelddeel zou worden aangekaart. Echter, bij het openslaan van de eerste pagina’s en het zien van de wereldkaarten die het boek rijk is, zie ik tot mijn verbazing geen nieuw werelddeel. Toch wordt er in deel twee (en ook in deel drie) aardig naar gehint en wel op een dusdanige manier dat mijn interesse voor dat werelddeel behoorlijk groot is geworden.

Is dit dan zo erg? Dat niet, maar het was niet wat ik verwacht had. Daarnaast is dit net als deel twee weer een redelijk dun boek, als je het vergelijkt met soortgelijke boeken (bijvoorbeeld die van George R.R. Martin). Na pagina 360 houdt het namelijk op. Nou ja, dit boek dan. Want het verhaal is nog niet uitverteld en dus is het wederom wachten, ditmaal op deel vier.

Ja ja, complex

Het blijft een herhaling van de eerdere recensies, maar dit boek is wederom aan de complexe kant. Als lezer worstel je af en toe door de fantasievolle namen heen. Ook blijft het verhaal op sommige momenten mistig en soms zelfs wazig. Al is dit in dit deel al heel wat minder dan in deel twee. Thirza Meta betrekt nu veel meer de duidelijke hoofdpersonen (wat er al behoorlijk veel zijn trouwens) in het verhaal en vertelt meer de hoofdlijn van het verhaal dan dat ze zich richt op teveel details. Dit keer leest het dus een stuk vlotter dan de vorige keren, maar het blijft af en toe nog behoorlijk zwoegen.

Een groot voordeel zijn de paar pagina’s waarin staat wat er voorafging. Want als je een tijdje hebt zitten wachten op dit nieuwe deel dan is het fijn als je weer even op weg wordt geholpen in de complexe wereld van Freär en Shitoh’sin.

Nu kun je denken aan mijn eerste opmerking over dat er geen nieuw werelddeel wordt aangedragen. Je zou denken dat dit toch fijn is om de complexiteit wat lager te houden. Dat is inderdaad zo, maar toch leek me die wereld een goede aanvulling op het al bestaande. Freär is bijvoorbeeld erg op de mensen met wapens gericht en Shitoh’sin meer op die van de mensen met magie/mystiek. Naar het derde gebied wordt vooral gehint als zijnde het gebied waar de draken zich bevinden/vandaan komen. Dus vraag ik me af wat daar nog vandaan kan komen.

Puzzel gaat richting einde?

Tijdens het lezen van deel drie begint er zich langzaamaan een lijn te vormen en krijg je een idee waar het uiteindelijk naar toe kan gaan. Waar het eerst een oorlog was tussen kwaad en goed, tussen zwart en wit, tussen Vai’Sayan en Alvitiria, begint het langzaam te dagen dat er nog wel eens iets meer kan zijn dan dat. En waar Vai’Sayan en Alvitiria vooral met Freär te maken hadden wordt het nu steeds duidelijker hoe Shitoh’sin in het geheel past.

Voorlopig is mijn verwachting van deel vier dat Thirza Meta het bij deze lijn houdt en dat de uitwerking van het derde werelddeel niet zal plaatsvinden. Aan de andere kant biedt dit derde werelddeel wel andere mogelijkheden die de lijn die nu gezet is totaal kunnen veranderen. Iets wat best interessante verhaallijnen kan opleveren, maar wat de complexiteit van het geheel ook zal laten toenemen. Het wachten is dus op deel vier om te zien welke keuze Thirza Meta hierin neemt.

Met Maanhoedster volgde Thirza Meta niet mijn verwachting, maar al met al is het zeker de moeite waard om dit boek na de eerdere delen te lezen. De puzzelstukjes vallen langzaam op hun plaats en het resultaat mag er zijn. Net als bij de vorige delen geldt wel dat je van een bepaalde mate van complexiteit in een verhaal moet houden om hiervan te kunnen genieten. Daarnaast is dit boek niet los te lezen, dus je zult de eerdere delen eerst moeten lezen. Er zit wel een "wat voorafging" gedeelte in, maar deze is te kort en bondig om het geheel te leren begrijpen.