Het Verloren Labyrinth

Oorspronkelijke titel Labyrinth
Uitgever Van Holkema & Warendorf
Verschenen 2005
ISBN 9026983611

Het plezier van Het Verloren Labyrint (de originele titel is Labyrinth) begint meteen al. De kaft is werkelijk schitterend en geeft ook op een goede manier de sfeer van het boek weer. Nee, aan het visuele aspect kom je voorlopig niets te kort. Het is niet voor niets dat ik dit boek al zo lang heb zien liggen, het heeft telkens mijn aandacht getrokken.

Met deze impressie in mijn hoofd blader ik het boek door, het is minder dik als het doet vermoeden. Voorin het boek bevindt zich een kaartje met daarop een stuk van de Franse Pyrenees, Carcassonne, Beziers en Toulouse. Dit zijn de belangrijkste plaatsen van het verhaal. Vooraf krijg je nog een korte historische en taalkundige les om je beter in het verhaal te kunnen inleven.

Na vier prologen werd ik compleet in het duister gegooid. Van de ene wereld naar de andere, tijdsgrenzen doorbreken en andere fratsen vereisten toch enige hersenkronkels aan het begin. Aangezien het slechts de proloog is vind ik dat niet zo erg. Aan de andere kant had het namelijk ook wel wat, ik wist niet meer wat te verwachten.

Vanaf dit punt werd het boek in drie delen opgedeeld: Cite op de Heuvel, Bewaarders van de Boeken en Terugkeer naar de Bergen. In het eerste deel kom je langzaam in het verhaal, toch zijn er nog zeer veel afzonderlijke draden die langs en door elkaar heen lopen. Kate Mosse weet telkens op de juiste momenten te switchen naar de andere personages zodat het niet vervelend wordt, ook weet ze de juiste spanning op te bouwen per onderdeel.

In het tweede deel worden er langzaam aan steeds meer dingen duidelijk en leer je wat meer over het Labyrint. Ten slotte in het laatste deel komen alle lijnen samen en krijg je pas een goed beeld van hoe alles in elkaar steekt. De spanning die aan het begin ontstaat door de onwetendheid blijft tot het einde in tact. Kate Mosse heeft dit uitstekend weten te beschrijven in haar boek.

Het Verloren Labyrint is een redelijk gecompliceerd boek met een diepgaande historische waarheid. De gruwelen van de kruistocht veldslagen tegen de Katharen worden heel mooi en sterk weergegeven. Ook is dit boek weer een andere kijk op de heilige graal waarin zovelen maar al te heilig willen geloven.

Kate Mosse heeft werkelijk een van de beste boeken afgeleverd, die ik heb gelezen. En dat wordt haar dan ook beloond met uitstekende verkoopcijfers, binnen 2 jaar zitten ze al op de elfde druk! Dit boek is een echte aanrader voor eenieder die van historische romans houdt of in ieder geval iets in die richting kan waarderen.