Het tweede legioen

Serie Het geheim van Askir
ISBN 9789024548217

Het tweede legioen is het tweede deel van de serie Het geheim van Askir, geschreven door Richard Schwartz.

De sneeuwstorm uit het eerste deel van de serie is gaan liggen. Havald en zijn vrienden kunnen de herberg weer verlaten. Aan het eind van het vorige boek is een mysterieuze vreemdeling de herberg binnengekomen. Deze man komt nu met een waarschuwing. Het oeroude en mythische rijk Askir dreigt onder de voet gelopen te worden door de legers van de imperator van Thalak. Dit is dezelfde imperator die ook het rijk van de geliefde van Havald bedreigt. Havald en zijn vrienden besluiten het rijk Askir te gaan helpen. Door middel van een magische poort reizen ze naar het koninkrijk Bessarein, dat in de buurt van Askir ligt. Vanaf daar willen ze doorreizen naar Askir zelf. Per ongeluk raken ze echter verstrikt in de politieke intriges van Bessarein. Al gauw bevinden ze zich in groot gevaar en van hun oorspronkelijke plannen komt weinig terecht.

De balans tussen interessante gesprekken en actie is in dit boek veel beter dan in De eerste hoorn. Het eerste boek werd alleen gedragen door de spannende gesprekken en de rake observaties van de donkerelf Zokora. Dat was amusant, maar werd op een gegeven moment erg saai. Nu worden dezelfde gesprekken en observaties regelmatig onderbroken door spannende acties en dat maakt dit boek een stuk leuker dan De eerste hoorn.

In dit boek krijgen we ook meer achtergrondinformatie over de hoofdpersonen en over  de geschiedenis van de wereld waarin deze serie zich afspeelt. Hierbij moet je als lezer wel erg goed opletten want sommige stukken zijn moeilijk te volgen. Wel geeft deze achtergrondinformatie een nieuwe dimensie aan het verhaal.

De intriges waarin Havald en zijn vrienden ongewild belanden zijn erg goed verzonnen. Het koninkrijk Bessarein, dat doet denken aan een oosters kalifaat, is een interessante setting voor het verhaal. Ook de mensen die ze tegenkomen en waar ze af en toe mee samenwerken zijn leuk en worden meteen al goed uitgewerkt.

De eerste hoorn was waarschijnlijk bedoeld als een uitgebreide introductie van de wereld en de karakters. Het tweede legioen bouwt het verhaal op een prettige manier verder op en levert ook de nodige spanning. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat het volgende deel zal brengen.