Het Spel der Tronen

Serie Een Lied van IJs en Vuur
Oorspronkelijke titel A Game of Thrones
Verschenen 1997
ISBN 9024533929

Lang stonden de boeken van George R.R. Martin op mijn leeslijstje, tot ik er simpelweg niet meer omheen kon. Deze schrijver geniet immers grote populariteit onder fantasylezers. Vol verwachtingen begon ik in Het Spel der Tronen, om het enige weken later weer met een zucht dicht te laten slaan. Dit had ik al veel eerder moeten lezen!

Voor de doorgewinterde lezers is een introductie van George R.R. Martin eigenlijk volstrekt overbodig. Ook zullen zij deze recensie niet nodig hebben om te weten hoe goed de man is. Het fantasygenre wint echter iedere dag weer nieuwe harten, mensen die nog niet hebben kennisgemaakt met de Zeven Koninkrijken en haar meedogenloze adel. Een must voor iedereen die zijn hobby serieus neemt.

De wereld van Martin is zeer omvangrijk en divers, van het barkoude Winterfel tot het warme Hooggaarde. Samen vormen zij de Zeven Koninkrijken, verenigd onder de flamboyante koning Robert Baratheon. Maar zoals we allemaal weten belandt een koninkrijk dat in rust en vrede verkeert maar zelden in een fantasyboek. Dat zien we ook in Het Spel der Tronen: het rijk wordt bedreigd vanuit het noorden, het zuiden en zelfs van binnenin. Adellijke families bestrijden elkaar onophoudelijk, zowel met woorden als met zwaarden. Eén familie, het trotse geslacht Stark, krijgt in het bijzonder de aandacht van de lezer. Met name vanuit hun perspectief zien we hoe het conflict zich ontvouwt.

De belangrijkste personages zijn dan ook Eddard Stark, heer van Winterfel, zijn vrouw Catelyn en hun kinderen. De Starks, ooit koningen van het barre noorden, staan bekend om hun waardigheid en standvastig bewind onder de kroon van de Zeven Koninkrijken. Hun belangrijkste tegenstander is het geslacht Lannister, een trotse familie die zetelt op de klippen van de Rots van Casterling. De Lannisters bezitten evenveel schoonheid als meedogenloosheid en hun rijkdom doet niet onder voor hun ongebreidelde machtzucht. En laat de vrouw van koning Robert nu net een Lannister zijn...

Het Spel der Tronen kent een traag begin. In gestaag tempo wordt de lezer voorgesteld aan de belangrijkste spelers in dit verhaal, met in de proloog alvast wat hints naar het duister dat zal komen. Het begint met de komst van koning Robert naar Winterfel, de kille hoofdstad van het noorden, waar zijn vazal Eddard Stark de scepter zwaait. Enkele weken geleden stierf de trouwe rechterhand van de koning, en wie zou hem beter kunnen vervangen dan Roberts oude kameraad Eddard 'Ned' Stark? Met enige tegenzin laat de vorst van Winterfel zich meeslepen naar Koningslanding, de hoofdstad van het koninkrijk. Daar maakt hij kennis met een wereld die hem in het noorden onbekend was: één van verraad, dubbelzinnigheid en intriges in iedere torenkamer. Met andere woorden: het spel der tronen.

Als Stark een poosje in de hoofdstad is, begint de lezer aan een wilde rit door de complotten rond het koningsschap, met nu en dan uitstapjes naar andere personages. Zo volgen we Eddards jonge bastaardzoon Jon, die besloten heeft lid te worden van de Nachtwacht. Dit 'vreemdelingenlegioen' bewaakt al duizenden jaren een ijsmuur die de beschaafde wereld scheidt van barbaren en een naamloos kwaad. Ook Eddards vrouw Catelyn en een mysterieuze prinses van een verbannen koningsgeslacht passeren de revue.

Het Spel der Tronen is eigenlijk in zijn geheel een introductie van de serie. Er worden vooral kiemen gelegd voor een verhaal dat nog moet ontspinnen. Dat wil overigens niet zeggen dat dit eerste deel niet spannend is – integendeel! Sommige gebeurtenissen zullen je in geschokte en soms zelfs verontwaardigde toestand achterlaten, en een aantal karakters zal je gegarandeerd grijpen: van een gehate, maar vals beschuldigde Lannister tot een zekere doortrapte eunuch.

Koningen, prinsessen, onbekend kwaad… je zal je afvragen: waar blijven de dwergen en gemene hofmagiërs? Nou, die zijn er niet. Als je op zoek bent naar een high-fantasy-epos waar magische drakenrijders kastelen belegeren, is dit niet jouw type fantasy. In Een Lied van IJs en Vuur zijn mensen de helden en monsters. En in de meeste gevallen weet je niet wie nu de held en wie nu het monster is, want zo genuanceerd zijn de rollen van Martins karakters. De schrijver is ook spaarzaam met magische krachten. De proloog bevat wat griezelige momenten die niet rationeel te verklaren zijn, maar daar is het meeste wel mee gezegd. Deze sluimerende afwezigheid van het bovennatuurlijke geeft het verhaal een semi-realistisch en soms sinister sfeertje.

De wereld die George R.R. Martin hier neerzet is groots, rijk in detail en gevuld met interessante en onvoorspelbare karakters. Je rechtvaardigheidsgevoel zal meerdere keren op de proef worden gesteld, want de schrijver deinst er niet voor terug om brute wendingen op een volwassen manier te beschrijven. Zo is Het Spel der Tronen het begin van een serie die volledig haaks staat op het sappige, sprookjesachtige imago dat het fantasygenre voor velen heeft. Een fris, goed uitgedacht en bovendien vlot geschreven verhaal. Wat kan de liefhebber zich verder nog wensen?