Het Oude Koninkrijk: Sabriël

Serie Het Oude Koninkrijk
Uitgever Uitgeverij M
Verschenen 2002
ISBN 902253152X

Sabriël is het eerste deel van de serie “Het oude Koninkrijk” van Garth Nix. De hoofdpersoon heet (hoe verrassend) Sabriël. Sabriël is de erfgename van de Abhorsens. Dit zijn dodenbezweerders met een merkwaardig doel, namelijk het dood houden van de doden. De doden in het oude koninkrijk blijven namelijk niet uit zichzelf braaf in hun graf liggen.

Sabriël groeit op in Ancelstierre, het buurland van het oude koninkrijk. In Ancelstierre is er, in tegenstelling tot in het oude koninkrijk, geen magie. Ook wordt er gebruik gemaakt van technologie. Ancelstierre zou ieder willekeurig modern land op aarde kunnen zijn, als het niet naast het magische oude koninkrijk lag.

Plotseling wordt Sabriël echter door het overlijden van haar vader, de huidige Abhorsen, hardhandig gedwongen naar het oude koninkrijk te gaan en daar te vechten tegen Kerrigor. Kerrigor is een ontaarde magier die weigert zich over te geven aan de dood en het liefst de hele wereld zou onderwerpen aan zijn wil. Sabriël wordt hierbij geholpen door Mogget, een kat die geen kat is en Splijtsteen, een zwaardvechter die heel wat meer blijkt te zijn dan hij lijkt.

Sabriël is echt een boek voor tussendoor. Het verhaal is niet bijster origineel en er wordt weer in de aloude fantasyvalkuilen getrapt. Problemen worden iets te makkelijk opgelost door gegooi met magie en de hoofdpersonen zijn met de beste wil van de wereld niet dood te krijgen. Ze overleven de gruwelijkste dingen zonder al te veel zichtbare moeite.

De karakters hebben nauwelijks diepgang. Het zijn de avonturen die tellen. Het lijkt alsof de schrijver dacht dat alleen al het enigszins uitdiepen van de karakters teveel zou afleiden van de actie. Actie zit er trouwens in grote hoeveelheden in. Het boek is een sneltrein van aan elkaar geplakte actiescenes en er worden erg veel (bijna teveel) gebeurtenissen in een boek van 290 pagina’s gestopt. Terwijl het toch al een serie is en Garth Nix net zo goed gewoon de serie een boek langer had kunnen maken. Het is wel enigszins jammer dat hij dat niet heeft gedaan.

Toch leest het verhaal lekker weg en is het zeker niet saai. Als je niet teveel wilt nadenken en een paar leuke avonden wilt hebben moet je dit boek zeker gaan lezen. Ook als je een liefhebber bent van de standaard sword and sorcery verhalen is dit zeker een aanrader.

Ook ik heb het boek gelezen, en ik ben het eens met Whitedragon. Het is een leuk boek, maar niet hoogstaand. Als je je door de eerste hoofdstukken (waar het woord "Pact" tot vervelens toe wordt herhaald) heen bent leest het vlot weg, maar ik mis een uitvoeriger beschrijving van de wereld waar zich dit in afspeeld. Gelukkig komt dit met de volgende delen - Liraël en Abhorsen - wel goed.

Goede recensie om te lezen!

Door Christine op 18 November, 2009 - 13:50.