Het Lied van de Verlossers

Uitgever Prometheus
ISBN 9789044614022

Het Lied van de Verlossers is deel 2 in de trilogie over het personage Thomas Cale. Het is geschreven door Paul Hoffman.

Cale keert in dit verhaal noodgedwongen terug naar de Verlossers. De verlossers zijn ondertussen gaan geloven dat Cale door God gezonden is om een belangrijke, maar gruwelijke taak uit te voeren. Daardoor wordt Cale nu een stuk beter behandeld maar wordt hij meer dan ooit gedwongen als vechtmachine te fungeren.

In dit boek zijn nog een aantal andere point of viewkarakters aanwezig. De belangrijkste zijn de voormalige mede-acolieten van Cale die samen met hem gevlucht zijn van de Verlossers.  Zij zijn inmiddels van Cale gescheiden geraakt.
Een van hen, genaamd Vage Henri, volgt Cale en probeert hem te redden van de Verlossers. De andere, genaamd Kleist, gaat er vandoor en probeert uiteindelijk een gezin te stichten.

Ook dit is weer een verhaal vol actie. Ook ditmaal zorgt de grote hoeveelheid actie niet voor oppervlakkigheid in het verhaal.  De hoofdpersonen hebben interessante gedachten en vooral veel tegenstrijdige gevoelens.

Meer dan in het eerste boek wordt in dit boek gebruik gemaakt van meerdere point of views. Zo krijg je beter een idee van wat er in dat deel van de wereld gebeurt waarin Cale zich niet bevindt. Ook zie je het verhaal nu vanuit andere standpunten dan dat van Cale. De verschillende point of views verhogen ook de spanning, omdat het point of view vaak op cruciale momenten ineens wisselt.

In dit boek spreekt Hoffman de lezer regelmatig direct aan. Dit deed hij in De Linkerhand van God ook af en toe, maar niet zo opvallend als in Het Lied van de Verlossers. Ook daagt hij de lezers uit na te denken over de standpunten van de hoofdpersonen en maakt hij Cale af en toe nogal belachelijk. Een van de zinnen waarin hij dit doet is "het teerhartige jongetje had liefdesverdriet".  Aan de ene kant is het prettig om op deze manier uitgedaagd te worden door de schrijver, aan de andere kant zorgt het dat je minder makkelijk een band krijgt met de hoofdpersonen. Iedere keer wanneer je als lezer wordt aangesproken, moet je afstand nemen van het verhaal en op sommige momenten is dat niet ideaal.

Nu is Cale tegenover de meeste mensen allesbehalve een teerhartig jongetje. Sommige dingen raken hem echter duidelijk wel. In dit boek wordt de tegenstrijdigheid tussen zijn koele moorddadigheid en zijn beschermende en zachtaardige houding tegenover mensen die hij onschuldig acht nog veel groter dan we in De Linkerhand van God zagen. Ook de worsteling van Cale met de vraag of hij echt door God gezonden is en of hij dan wel een mens is, speelt een grote rol in dit verhaal.

Al met al is dit weer een heel leuk boek om te lezen. Het is een waardig vervolg op De Linkerhand van God.