Het Laatste Boek

Oorspronkelijke titel Poslednja Knjiga
ISBN 9789049500504

Het zal je als boekenliefhebber maar gebeuren. Je zit in je favoriete boekhandel, lekker relaxt te lezen en dan... ga je dood.

De inspecteur

De dood kan echter ook een broodwinning zijn. Bijvoorbeeld als je inspecteur bent en je de reden van het sterfgeval moet onderzoeken. En zo trekt inspecteur Dejan Lukić eropuit om het sterfgeval in boekhandel Papyrus op te lossen. Geen gemakkelijke opgave, want uit autopsie blijkt dat de gestorven persoon kerngezond was en dat er geen enkele doodsoorzaak aanwezig was.

Maar toen viel er nog een dooie en volgden er nóg meer. Wederom in boekhandel Papyrus. Daar moet dus iets achter zitten… maar wie of wat?

De Naam van de Roos

Deze titel komt de meesten waarschijnlijk wel bekend voor. Is het niet door het lezen van Umberto Eco's boek, dan wellicht door de gelijknamige film met Sean Connery. Het verhaal is bij de inspecteur ook niet onbekend en dus gaat deze er vanuit dat, net als in De Naam van de Roos, er een boek aanwezig is dat vergiftigd is.

De zoektocht naar het boek kan beginnen. Maar elke keer als er iemand sterft, is het boek niet meer aanwezig op het plaatsdelict. Langzaamaan begint Dejan Lukić het raadsel te ontrafelen, en nee, de oplossing is niet gelijk aan die in De Naam van de Roos.

Beoordeling

Met 223 bladzijden is het geen dikke pil zoals Eco's boek. Daarnaast leest het een stuk sneller weg. De schrijfstijl van Zoran Živković is luchtig en vlot. Mocht je maar zo af en toe tijd hebben om te lezen, dan is dit boek ook wel prettig, want de hoofdstukken beslaan maar enkele pagina’s per keer. Al raad ik aan het in één of enkele keren uit te lezen. Het boek ademt namelijk een heerlijke sfeer uit. Althans als je van boeken, boekhandels en thee (hier kom ik zometeen op terug) houdt.

Is het dan alleen maar lof? Nou, nee. Het einde is jammer genoeg zwak te noemen. Hoe goed Lukić er ook naar toe weet te schrijven, op een gegeven moment heb je al door waar hij naar toe werkt. Je hoopt dan nog dat het anders zal zijn, maar nee. Al zijn de laatste zinnetjes wel weer schattig te noemen. Toch blijft de reden van de sterfgevallen gewoon zwak.

Heb je behoefte aan een kort en luchtig verhaal dat een warm boek gevoel geeft en vind je en zwakke conclusie niet zo heel erg, dan is Het Laatste Boek zeker een aanrader. Ben je echter meer van de complexe of originele eindes, denk dan even goed na voordat je aan dit boek begint. Al zal het vermoedelijk niet je laatste boek zijn.

Thee

Je dacht vast dat ik het vergeten was, maar nee. Ik wilde nog even terugkomen op de thee. In het boek is één van de plaatsen die men bezoekt naast de boekhandel een theehuis en er wordt dan ook behoorlijk wat gesproken over thee. Nu weet ik niet of het in elk exemplaar zit, maar in mijn versie zat een boekenlegger met een kortingsbon. En wel voor 10% korting op thee van Simon Lévelt. Dus naast lezen kun je ook iets goedkoper genieten van een lekker kopje thee om de sfeer bij het verhaal nog een stukje te verhogen. (Actie is trouwens geldig t/m 31 december 2010.)