Het Koningscomplot

Serie De Openbaringen van Riyria
Oorspronkelijke titel The Crown Conspiracy
ISBN 9789024553747

Rolf en Hadriaan (ook wel genaamd de Riyria) zijn twee heel goede dieven en meesteroplichters. Ze laten zich betalen voor ingewikkelde klussen waarbij ze deze vaardigheden inzetten. Op een dag worden ze echter zelf bedrogen en raken ze tegen wil en dank betrokken bij een complot van mensen die de koninklijke familie willen uitmoorden. Uiteindelijk slaan ze samen met de bedreigde kroonprins op de vlucht. Een reeks wilde avonturen volgt, waarbij ze en passant een groot potentieel gevaar op het koninkrijk loslaten.

Dit is een prettig geschreven verhaal met veel actie. Onderweg pikken Rolf en Hadriaan een monnik op die nog nooit iets van de wereld buiten zijn klooster heeft gezien. Dit gegeven voegt een flinke dosis humor toe aan het verhaal, omdat de monnik steeds dingen voor het eerst ziet en dan rare opmerkingen maakt. Ook de slimmigheidjes van Rolf en Hadriaan zelf zijn vaak grappig.

Het toevoegen van de monnik aan het verhaal heeft nog een voordeel. De monnik is namelijk een wandelende bibliotheek, waardoor je ongemerkt heel wat van de geschiedenis van het land opsteekt als je over hem leest. Dit voorkomt meteen dat er lange stukken met alleen maar achtergrondinformatie nodig zijn om het verhaal te volgen. Zo wordt de spanning van het verhaal niet doorbroken.

Er worden ook een aantal verhaallijnen met veel bombarie opgestart om vervolgens meteen weer in de steek gelaten te worden. Waarschijnlijk komen deze terug in de volgende delen, maar nu komt het soms vreemd over.

De karakters zijn redelijk genuanceerd. Ze hebben allemaal zowel sterke als zwakke punten. De karakters worden redelijk goed uitgewerkt en met name de kroonprins maakt in korte tijd een flinke ontwikkeling door.

Al met al is dit een leuk boek om te lezen. Spanning, drama en humor wisselen elkaar goed af en vullen elkaar goed aan. Als in de volgende delen de nu nog niet uitgewerkte verhaallijnen tot bloei komen, kon dit wel eens een heel interessante serie worden.