Het Derde Koninkrijk

Oorspronkelijke titel The Third Kingdom
Uitgever Luitingh-Sijthoff
ISBN 9789024561988

Biografie

Terry Goodkind is geboren op 1 mei 1948, en opgegroeid in Nebraska (VS). Goodkind lijdt aan dyslexie, iets dat zeer ongebruikelijk is voor een schrijver. Hij heeft behalve als schrijver ook gewerkt als timmerman en als restaurateur van zeldzame artefacten. Daarnaast heeft hij verschillende zee- en dierschilderijen gemaakt. Tijdens het bouwen van zijn eigen huis begon hij met het schrijven van zijn eerste boek. Dat boek werd later het eerste deel van zijn bekende serie "de Wetten van de Magie" en werd gepubliceerd in 1994. Het Derde Koninkrijk is het tweede deel van de nieuwe serie met Richard en Kahlan die speelt na de gebeurtenissen in "de Wetten van de Magie".

Het Verhaal

Na het verslaan van Jit de Haagvrouw in het eerste deel van de serie heeft Richard weliswaar zichzelf en Kahlan kunnen redden uit haar klauwen, maar of de problemen nu echt over zijn is nog maar de vraag. Want ondanks zijn voorzorgsmaatregel zijn ze beiden toch getroffen door de doodsaanraking van Jit. Ze zijn niet gestorven, dat is waar, maar beiden zijn ernstig ziek en in levensgevaar.

Onder vreemden in het gevaarlijk Duistere Land ontdekt Richard dat zij beiden getroffen zijn door de doodsaanraking van Jit en dat, hoewel hij weer wakker is, Kahlan nog steeds in diepe slaap is. Ook hij is niet genezen, zijn lichaam heeft nog steeds de doodsaanraking in zich en deze moet hij zien te verwijderen voordat de dood hen beiden in zijn klauwen krijgt.

Samen met de jonge tovenares Samantha ontdekt Richard een samenzwering achter de Noordmuur die weleens de bekende landen voorgoed kan veranderen. Een samenzwering die bestaat uit een oude bekende en een oude vijand die er samen op uit zijn om Richard en Kahlan te vernietigen en samen te heersen over alle bekende (en onbekende) landen. Verder ontdekt hij dat zijn vrienden door deze mysterieuze vijanden gevangen zijn genomen.

Gaandeweg komt hij steeds meer gruwelijke feiten te weten over zijn tegenstanders en lijken de zaken steeds uitzichtlozer te worden. Toch zijn er in het Duistere Land en zelfs achter de Noordmuur nog steeds mensen die zich verzetten tegen de donkere dingen die staan te gebeuren. Achter de Noordmuur wachten hem vele gevaren, gevaren die er uiteindelijk voor zorgen dat ook hij in de handen van zijn tegenstanders terecht komt. Tegenstanders die worden bijgestaan door dingen die hij nooit voor mogelijk had gehouden waaronder een groep Mord-Sith. Maar hij blijkt ook bondgenoten te hebben die hij nooit voor mogelijk had gehouden, sommige zelfs uit een ver verleden.

Om niemand anders in direct gevaar te brengen vertrekt Richard alleen naar de Noordmuur, maar Samantha reist hem achterna en haalt hem over om haar mee te nemen. Uiteindelijk geeft Richard toe, want hij weet dat hij alleen de taak die voor hem ligt niet kan volbrengen. Niet alleen zal hij zijn vrienden moeten redden en een oplossing voor de doodsaanraking moeten vinden, ook moet hij wederom de wereld redden van een onmetelijk en oeroud kwaad... En dit alles zonder dat hij de beschikking heeft over zijn magie!

Ondertussen is Kahlan bijgekomen uit haar sluimer en doet zij er alles aan om Richard zoveel mogelijk bij te staan ook al zijn ze niet bij elkaar in de buurt. Ook zij gaat op onderzoek uit en ook zij valt van het ene gevaar in het andere. Zullen ze ooit weer samen en vrij van de doodsaanraking zijn? En zal Richard de wereld weer kunnen redden?

Ik kon niet wachten op de rest van het verhaal nadat ik de Omen Machine had uitgelezen en ben dan ook meteen begonnen in het Derde Koninkrijk op de dag dat het boek bij me op de mat lag. Na een enigszins langdradig begin komt het verhaal goed op gang en wordt het een echte pageturner. Maar hoewel het zeker geen slecht boek is voelt het alsof Goodkind het oude verhaal met een nieuw sausje overgoten heeft. Weer is Kahlan ernstig ziek, weer zijn Richard's vrienden in gevaar, weer heeft hij geen magie, weer vertrekt hij alleen en weer valt hij in handen van de Mord-Sith.

Natuurlijk zijn er ook een hoop nieuwe dingen in het verhaal en is het in zijn beschrijvingen een echte Goodkind. Al met al een duister en beklemmend verhaal waarvan je zo snel mogelijk de afloop wilt weten waardoor ik het boek alleen met moeite kon wegleggen. Een aanrader? Ja toch wel, want ondanks alle bekende dingen blijft het spannend en merk ik dat ik nog steeds meeleef met Richard en Kahlan.