Geheugenstrijd

Uitgever Vier Windstreken
ISBN 9789051162011

De koning van Arandia roept alle jongeren die op het punt staan volwassen te worden op om op audientie te komen. Degenen die komen opdagen krijgen een beloning. De tweeling Vana en Fokko geeft gehoor aan deze oproep. Zodra de koning hen ziet biedt hij hen een exclusieve opleiding aan. Hiervoor moeten ze wel in het kasteel blijven wonen. Min of meer tegen hun zin begint de tweeling aan deze opleiding. Al gauw blijkt dat ze beiden over bepaalde vaardigheden bezitten die nodig zijn voor de bescherming van Arandia en daarom zijn uitgekozen door de koning. Het land wordt namelijk door een magische barriere afgescheiden van de buitenwereld. Deze magische barriere is echter ernstig verzwakt en vijanden van buiten dreigen Arandia binnen te dringen en al het leven te vernietigen. Vana en Fokko zullen moeten vechten voor de toekomst van Arandia.

Dit is een boek voor jongeren vanaf 12 jaar. Het verhaal is voor deze doelgroep waarschijnlijk makkelijk te volgen, maar het is geen kinderlijk verhaal. Bianca Mastenbroek neemt jongeren duidelijk serieus en heeft dus ook een boek geschreven waar veel elementen in voorkomen die je ook in een goed volwassenenboek zult tegenkomen. Er zit behoorlijk wat diepgang in het verhaal en de karakters, met name Vana en Fokko, maken een duidelijke ontwikkeling door. Het karakter van Vana is wel iets beter uitgewerkt dan dat van Fokko. Zij valt ook het meest op door haar dominante karakter en grote mond.

Aan het eind van ieder hoofdstuk vind je een hoofdstuk uit een historisch boek over de allereerste magiegebruikers. Dit is erg leuk , maar in eerste instantie lijkt met name het verhaal van Fokko wel heel erg af te wijken van dat van Rhei en lijken de stukken historie voor Fokko dus niet erg nuttig te zijn. Ook de relatie tussen Suvi en Rhei is heel anders dan tussen Vana en Fokko. Later wordt pas duidelijk wat de historie met Fokko te maken heeft. Misschien kan hier al eerder naar gehint worden op de historische pagina's. Nu vond ik als lezer de pagina's historie wel leuk maar vroeg ik me wel eens af waar ze toe dienden. Vana zegt wel dat ze de pagina's historie gaat gebruiken voor haar plannen maar dit zie ik haar nergens echt doen. De pagina's waarop de stukjes historie staan zijn overigens vormgegeven als een vel perkament. Dit is een leuk detail.

Een van de vijanden van Arandia heeft haar eigen point of view in het boek. Dit maakt het mogelijk het verhaal ook van de andere kant te bekijken. Dat vond ik persoonlijk een goed idee. Zogenaamde slechterikken hebben namelijk vaak wel een reden om te doen wat ze doen. Een boek waarin de vijand doet wat hij doet omdat hij het nu eenmaal leuk vindt om slecht te zijn, komt vaak toch wat ongeloofwaardig over. In dit boek is hier dus een oplossing voor bedacht. Zeker in een jeugdboek zie je dit niet vaak en dus is het bijzonder dat het hier wel wordt gedaan.

Een kleine waarschuwing. Er wordt een paar keer gemoord in het boek en daar wordt geen doekjes om gewonden. Sommige kinderen kunnen hier moeite mee hebben. Zelf denk ik echter dat lezers van 12 jaar en ouder zulke dingen wel vaker in films en in andere boeken zien en hier dan ook geen moeite mee hebben.

Al met al is dit een jeugdboek met volwassen trekjes. Ik denk dat dit jeugdige lezers erg zal aantrekken. Ook voor volwassenen zitten er best leuke elementen in het verhaal. Ik zou zeggen, koop het voor je kind/neefje/nichtje/buurkind en lees het daarna stiekem zelf ook.