The Fog

Uitgever New English Library
Verschenen 1975
ISBN 9780330376150

Al aardig wat jaren staat Engelands hoop in bange dagen op het gebied van de horrorliteratuur op een eenzame hoogte. De boeken van James Herbert verkopen uitstekend en veel van zijn werken zijn gewoon ronduit angstaanjagend te noemen. Of het nu moordende ratten zijn of krankzinnige mensen die je lachend afslachten, Herbert weet je altijd wel op de een of andere manier te shockeren.

Daarom is het vreemd dat deze auteur nooit de aandacht krijgt die auteurs als Stephen King en Clive Barker wel genieten. Herbert is als schrijver ongeveer net zo goed als de bovenstaande namen, maar snapt veel beter hoe hij mensen op de kast moet jagen.

Gruwel voert tegenwoordig de boventoon in horrorverhalen, maar in tegenstelling tot veel van de boeken van de concurrenten, maakt deze Brit ook nog eens gebruik van iets anders. Herbert beheerst de kracht van het omschrijven. Deze man weet situaties die gewoon absoluut niet kunnen op zo’n manier te beschrijven dat het geloofwaardig overkomt. En dit maakt zijn boeken juist zo eng. Het zijn niet de plassen bloed en de afgehakte lichaamsdelen, maar het realistische aan de verhalen.

The Fog werd voor het eerst uitgegeven in 1975. Tegenwoordig valt het boek niet zo meer op tussen al die boeken waar het bloed praktisch van af druipt, maar destijds was het een roman die wel degelijk impact had. Heel veel schokkende scènes zitten er niet in, maar de scènes die wel aanwezig zijn, kunnen zelfs de dorst lessen van de grootste gorefanaten van tegenwoordig.

Ik vraag me af waar Herbert zijn inspiratie tijdens het schrijven van dit boek vandaan heeft gehaald, want er komen bepaalde dingen in voor waar je mond van openvalt. Het boek kan om die reden ook niet aangeraden worden aan mensen die niet zo heel goed tegen seksueel- en zinloos geweld kunnen.

Zoals eerder gezegd komen er niet zoveel van dit soort incidenten voor, maar dat zorgt er alleen maar voor dat de schok des te groter is wanneer je aan een van die hoofdstukken begint. Herbert gaat een stap verder dan King en sommige mensen kunnen dat wellicht niet waarderen. Degenen die echter van een verhaal houden dat niet alleen maar uit bloederige momenten bestaat, maar die toch om de zoveel pagina’s verbaasd willen worden, moeten The Fog maar eens een kans geven.

Het verhaal speelt zich af in Engeland en begint in een klein dorpje in Wiltshire. Het is echt een van die plaatsjes waarin iedereen elkaar kent, waar elke dag hetzelfde begint en hetzelfde eindigt. Deze dagelijkse routine wordt op een ochtend plotseling doorbroken wanneer het dorpje getroffen wordt door een zware aardbeving. De grond splijt open en een groot gedeelte van het plaatsje verdwijnt in de afgrond.

Ook John Holman – de hoofdpersoon – wordt overvallen door deze plotseling gebeurtenis wanneer hij in zijn auto door het dorpje rijdt. De auto valt ook in de afgrond, maar blijft wonder boven wonder klem tussen de twee wanden. Dit geeft Holman de kans om uit de auto te klimmen en een poging te wagen om te naar boven te gaan.

Wanneer hij echter vlakbij een klein meisje op een richel ziet liggen, weet hij dat hij haar moet redden. Hij klimt naar haar toe en probeert haar mee naar boven te sleuren. Dan ziet hij ineens iets vanuit de diepte omhoog komen. Een geelachtige mist...

Wanneer reddingswerkers ontdekken dat er op de richel nog twee overlevenden zitten, komen ze snel in actie. De twee mensen, een jong meisje en een volwassen man, worden snel omhoog gehaald. Het meisje lijkt buiten bewustzijn en de man... gedraagt zich als een krankzinnige. Hij schreeuwt en schopt om zich heen en lijkt eerder een beest dan een mens.

Ondertussen bereikt de mist ook de oppervlakte en trekt verder het land in.

Verder zal ik inhoudelijk niet ingaan op het verhaal, maar ik kan wel zeggen dat dit zeker een van de betere horrorverhalen is. Natuurlijk zal ik altijd meer houden van de klassieke horror in de lijn van Edgar Allan Poe, maar Herbert is een aanwinst voor het genre. Sterker nog, ik vind hem het levende voorbeeld van hoe een goed verhaal geschreven kan worden. Een aanrader!