The Fall of Netherea

Serie The Shaedon Resurgence
Uitgever Celtica Publishing
Verschenen 2015
ISBN 9789491300417

Een Nederlander die in het Engels een boek schrijft en dan ook nog Science Fiction. Een genre waar toch veel ingewikkelde woorden in voor kunnen komen. Kan dat iets moois opleveren? Jeffrey Debris doet in iedergeval een poging met The fall of Netherea, het eerste deel van de serie The Shaedon Resurgence, welke is uitgebracht bij uitgeverij Celtica Publishing.

Verhaal

Het boek begint met de jonge Aardmeester student Grummus die een proef moet afleggen op de planeet Saridia onder het toeziend oog van zijn mentor Tryu. De proef lijkt de verkeerde kant op te gaan en ze willen uitzoeken wat er aan de hand is en proberen de proef, indien mogelijk, tot een goed einde te brengen.

Rond dezelfde tijd wordt de planeet Netherea getroffen door een catastrofe die ervoor zorgt dat de kern destabiliseert. Wanneer de bevolking aan een evacuatie begint worden de Windmeesters Räs Numera en Langruff naar de planeet gezonden om hierbij te helpen en te onderzoeken wat de oorzaak is van de catastrofe.

Naast deze karakters komen er nog veel meer voorbij. Waarbij je als lezer getrakteerd wordt op verschillende verhaallijnen die uiteindelijk naar elkaar toe worden geweven. En je als lezer, net als de karakters van het boek, langzaam maar zeker erachter komt dat er een plan in beweging is gezet dat grote gevolgen heeft.

Universum

Jeffrey Debris weet een uitgebreid universum neer te zetten met verschillende planeten die bevolkt worden door uiteenlopende rassen, welke niet alleen van lichaamsbouw kunnen verschillen, maar ook qua cultuur en gewoonten. Zo heb je de serene Scarowyns, de schelmachtige Galds, de gedisciplineerde Xorons, de breekbare Saridions en nog vele anderen. Dit geeft het verhaal een kader die geloofwaardig overkomt.

Het zorgt er ook voor dat de auteur de gelegenheid heeft de lezer uiteenlopende situaties voor te schotelen. Van een rustige omgeving met veel natuur tot high tech steden waar, in al die drukte daar, de mensen niet altijd even vriendelijk voor elkaar zijn.

Alsof dit alles nog niet genoeg is om de lezer veel variatie te geven, komt er in dit universum ook nog magie voor. Niet dat daarmee in grote hoeveelheden gestrooid wordt trouwens. Debris weet het mooi genuanceerd te houden. Het voelt allemaal prima in balans aan.

Engels

Zoals in de intro al vermeld staat is The Fall of Netherea (en de titel doet dit ook al vermoeden) in het Engels geschreven. Nu beheers ik de Engelse taal voldoende om het begrijpend te kunnen lezen, echter niet voldoende om over de spelling en gramatica een correct oordeel te geven. Voor mijn gevoel zit het prima in elkaar, maar het kan best zijn dat er hier en daar wat fouten in zitten, of dat de woordkeuze niet altijd even goed is.

Zo kwam ik af en toe wat woorden tegen die ik zelf amper tegenkom binnen het Engels dat tot mij komt via boeken en andere media. En dan doel ik niet op gefantaseerde woorden die het genre Science Fiction met zich meebrengt. Echter, dit kan ook betekenen dat ik te weinig te maken heb met de Engelse taal. Voor mij betekende dit dat ik niet altijd even vlot door het verhaal heen kon komen. Maar over het algemeen was het prima te volgen en omdat de sfeer van de werelden goed aanvoelde en de karakters interessant zijn wilde ik wel doorlezen.

Serie

The Fall of Netherea is het eerste deel van een serie. Dat het een serie wordt heeft voordelen en nadelen. Een voordeel is dat de auteur de mogelijkheid heeft om een veel groter en complexer verhaal te schrijven. Een aanliggend nadeel is vaak dat de auteur in het eerste deel de lezer moet laten kennis maken met de complexiteit van zijn gecreëerde wereld. En dit kan er voor zorgen dat een eerste boek wat traag op gang komt.

Dit is deels ook het geval bij The Fall of Netherea. Ik zeg deels, want het eerste hoofdstuk trok me gelijk in de wereld en het verhaal. Door middel van de toffe karakaters en de situatie waar ze zich in bevonden. In de hoofdstukken erna springt Debris naar andere karakters en situaties die ik persoonlijk minder aantrekkelijk vond. Het was alsof mij eerst een heerlijk koekje voorgeschoteld werd en daarna een bord met spruiten (iets wat ik persoonlijk niet zo lekker vind). Dit was natuurlijk nodig om mij als lezer de complexiteit van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt duidelijk te maken, maar hierdoor zat er dus wel na een geweldige kickstart een langzame versnelling in het verhaal.

Uiteindelijk kwam het allemaal wel goed, toen ik meer en meer te weten kwam van de andere karakters en de verhaallijnen. En tja, dan komt opeens het abrupte einde koud op je dak (al heb je natuurlijk als lezer wel in de gaten dat de bladzijden bijna op zijn). Ik wilde gewoon meer (voordeel). En nu is het dus wachten op het tweede deel (nadeel).

Met The Fall of Netherea zet Jeffrey Debris een mooi debuut neer. De wereld is dan wel complex, maar dit biedt ook mogelijkheid tot variatie van omgeving en uiteenlopende karakters die Debris in een mooie balans zeker benut. Een wereld waar natuur en stedelijke omgevingen elkaar afwisselen en waar magie en technologie naast elkaar voorkomen.