Eeuwige Duisternis

Serie De Meester
Oorspronkelijke titel Night Eternal
Uitgever Mistral
ISBN 9789049952785

Over de wereld is een duistere nucleaire winter neergedaald. En dit alles komt door de Meester. Kan een klein groepje mensen nog weerstand bieden tegen het vampirisme dat hoogtij viert? Als lezer kom je er achter in het slotdeel van De Meester, geschreven door Guillermo del Toro en Chuck Hogan.

Einde van de wereld

Dit derde deel is grimmiger dan de eerdere delen. Dit komt natuurlijk doordat de wereld in duisternis gehuld is op één uurtje zonlicht per dag na. En doordat de wereld overheerst wordt door de vampiers onder leiding van de Meester. Mensen zijn verworden tot slaven en/of levende bloedbanken. De mensen die geen nut hadden zijn afgemaakt en de rest is te afgestompt om tegenstand te bieden.

Hier en daar zijn nog wel wat "vrije" mensen die hun eigen gang gaan. Zo ook het groepje dat zich rond Setrakian had verzameld. Zij proberen zich nog steeds, elk op hun eigen manier, te verdedigen tegen de vampiers en een manier te vinden om de Meester uit te schakelen.

Spanning

Persoonlijk vond ik het eerste deel erg filmisch opgezet. Ik kreeg toen erg het gevoel dat het boek voornamelijk geschreven was om er ook een film van te maken. In het tweede deel verschoof dit al wat en die verschuiving is doorgezet. Het lijkt nu veel meer op een echte roman dan op een filmscript. Ik kreeg dus sterk het gevoel dat dit keer het schrijfproces meer lag bij Hogan dan bij del Toro.

Het leest hierdoor wel wat fijner weg. Echter zit er in het verhaal wel een behoorlijke dip. De wereld wemelt van de vampiers, maar de echte spanning is soms ver te zoeken. Ja, er zijn zeker wel stukken die je op het puntje van je stoel neerzetten, maar ook genoeg stukken waar amper iets gebeurt. Wanneer je vervolgens tegen het einde aan zit dan gaat het verhaal in één keer in vliegende vaart vooruit. De balans is dus niet helemaal goed uitgekiend. En dit is echt heel erg jammer. Want de basis is zeer sterk.Het apocalyptische aspect en de opbouw van het vampierras zijn gewoon goed neergezet. Op dat vlak is er duidelijk nagedacht. Maar qua verhaal laat het gewoon hier en daar te wensen over.

Om nog maar te zwijgen van bepaalde verhaallijntjes die worden uitgezet, maar waar vervolgens niks mee wordt gedaan. Alsof de auteurs een plan hadden en dit vervolgens zijn vergeten. Erg jammer, want het verhaal had daardoor een stuk interessanter kunnen worden. En dan was de dip er waarschijnlijk ook niet geweest.

Geloof en historie

De auteurs gaan dit keer dieper in op de geschiedenis van de Meester. Waar komt deze vandaan en hoe is deze geworden zoals hij nu is? Dit doen ze onder andere door interludiums die terugblikken op het verleden van de Meester.

Tevens verbinden ze de geschiedenis van de Meester met Bijbelse verhalen. Het brengt een extra dimensie aan het verhaal, maar voor mij had het niet gehoeven, want het krijgt hierdoorwel een bepaald soort bijsmaakje waar je wel of niet van kunt houden. Naar mijn idee hadden ze het dus wat algemener kunnen houden, maar aan de andere kant heeft hun aanpak ook wel zo zijn charme.

Het slot

Ik ga niks verklappen over het slot. Al kun je wel ongeveer voorspellen hoe het afloopt. Het is in ieder geval een mooi afgerond geheel en de vraag is nu alleen nog: Wanneer komt de filmtrilogie uit? Want het lijkt me onlogisch dat del Toro daar niet mee aan komt zetten. Ik ben wel benieuwd hoe de vampiers er op het scherm uit gaan zien in vergelijking met hoe ze nu in mijn hoofd zitten.

Het einde van De Meester serie is daar en het is niet het sterkste deel qua spanningsopbouw. De balans zit niet lekker in elkaar en aan het einde lijkt men wat overhaast te werk te gaan. Verhaallijnen worden ingezet, maar niet verder uit ontwikkeld. De basis van de vampiers blijft sterk en is ook één van de weinige zaken die ervoor zorgen dat je na de eerste twee delen ook dit deel wilt lezen om te zien hoe het afloopt. Het werk heeft zo zijn charme en pluspunten, al is het niet het meesterwerk dat het had kunnen zijn. In dit geval zal de film mogelijk een keer beter zijn dan het boek. De tijd zal het leren.