Een Kroon in Gevaar

Serie De saga van de chaosoorlog
Oorspronkelijke titel A Crown Imperiled
ISBN 9789024528912

Zowel in Roldem als in Rillanon wordt een staatsgreep voorbereid. In beide koninkrijken dreigt een strijd om de kroon los te barsten. De spionagenetwerken van zowel Jim Dasher als zijn collega's in andere landen zijn ernstig aangetast zodat niemand meer weet wat er precies gaande is. Prinses Stephané van Roldem wordt gedwongen te vluchten met Hal van Schreiborg en Ty Haviks. Puc en Magnus doen een belangrijke ontdekking. Twee zeer onverwachte figuren duiken plotseling op.

Dat Raymond Feist een goede schrijver is heeft hij al ruimschoots bewezen in zijn andere boeken. Toch merk ik dat de wereld Midkemia en zijn karakters uitgemolken beginnen te raken. Puc valt steeds in dezelfde patronen en nieuwe karakters zijn bijna exacte kopieën van hun voorouders. Feist heeft aangekondigd dat hij na deze trilogie een verhaal gaat schrijven dat in een ander universum speelt en ik denk dat dat een goed idee is.

Dit is zeker geen slecht verhaal en het leest nog steeds lekker maar het gebruik van steeds dezelfde patronen in het verhaal zorgt ervoor dat deze trilogie en ook de twee series ervoor minder interessant zijn dan bijvoorbeeld de boeken over de Oorlog van de Grote Scheuring en de boeken van de Slangenoorlog.

Het einde van Een Kroon in Gevaar maakt overigens veel goed. Het is een spetterend en zeer onverwacht einde dat veel vragen oproept. Ik heb er alle vertrouwen in dat Feist deze trilogie op een waardige manier zal afronden.

Al met al is Een Kroon in Gevaar een degelijk geschreven boek met een zeer goed einde. Vooral voor de lezers die de eerdere boeken van Feist al hebben gelezen is het boek ook redelijk interessant. Als je nooit eerder iets van Feist hebt gelezen zou ik echter aanraden te beginnen met boeken van de Oorlog van de Grote Scheuring. Verder kijk ik reikhalzend uit naar de boeken die zich in een nieuw universum afspelen en waarin we andere personages te zien zullen krijgen.