Een Dans met Draken 2: Zwaarden Tegen Draken

Serie Een lied van IJs en Vuur
ISBN 9789024541591

Het Verhaal

Een aantal hoofdpersonen in het verhaal komt flink in de problemen. Anderen vinden onverwacht geluk op hun pad. Het verhaal begint zich te ontwikkelen en werkt zich naar een einde toe. Het is vrijwel onmogelijk om een samenvatting van het verhaal te maken zonder te spoileren, daarom laat ik het hierbij.

Waar in deel 1 van een Dans met Draken nog relatief weinig gebeurde staat deel 2 vol met onverwachte en soms vrij schokkende gebeurtenissen. Vrijwel niets gaat zoals je op basis van deel 1 had verwacht. Dit toont natuurlijk wel weer het talent van de schrijver. Dit is een boek dat je ademloos in een ruk uit wilt lezen, hoewel dat door het grote aantal bladzijden nog wel eens lastig kon worden.

Martin is in dit deel weer eens ongenadig hard voor zijn personages, misschien nog wel meer dan we van hem gewend zijn. Toch worden de personages nooit zielig en zwak. In de meeste gevallen zijn de dingen die hen overkomen het gevolg van hun eigen acties of ze weren zich goed. Sommigen van hem hebben natuurlijk wel gewoon botte pech, maar het leven in de Zeven Koninkrijken is nu eenmaal hard.

Wat wel meer en meer gebeurt is dat hoofdstukken niet meer de naam van het personage waar het over gaat als titel hebben, maar cryptische beschrijvingen van wie het zou kunnen zijn. Andere hoofdstukken hebben wel weer gewoon de naam van het point of view karakter. Persoonlijk vind ik dat lastig en enigszins inconsequent. Alle hoofdstukken noemen naar het point of view karakter (in geval van spoilergevaar kan een schuilnaam gebruikt worden) is wel zo duidelijk.

George Martin is in dit boek weer flink op dreef. Hij lijkt zijn inspiratie teruggevonden te hebben en het verhaal gaat nu echt ergens heen. Dit is een heel interessant deel om te lezen en het laat je reikhalzend uitkijken naar het volgende deel.