Een dans met Draken

Serie Een lied van IJs en Vuur
Oorspronkelijke titel A dance with dragons
ISBN 9789024556335

Een dans met draken: Oude vetes, Nieuwe strijd is het eerste deel van de vertaling van A dance with dragons. Het tweede deel van de vertaling, dat zwaarden tegen draken zal heten, komt uit in februari 2012.

Het is moeilijk om een samenvatting van het verhaal te geven zonder te spoileren. Ik zal dus niet veel zeggen over het plot van dit boek. Het boek speelt zich af in de zelfde periode als Een feestmaal voor kraaien, maar wordt ditmaal verteld vanuit het perspectief van personages die in dat boek niet of nauwelijks voorkwamen. We volgen in dit boek onder andere de belevenissen van Tyrion, Daenerys en Stannis. Er wordt weer heel wat af gekonkeld en gemanipuleerd en het verhaal kent zoals gewoonlijk weer een aantal zeer onverwachte wendingen.

Allereerst wil ik zeggen dat de vertaling erg goed is. Ik heb zowel het Nederlandse boek als een deel van het Engelse boek gelezen en het valt me op dat de vertaling goed klopt. Alleen de vertaling van een aantal namen had beter gekund. Met name het aanduiden van Jojen en Mira Riet als "de Rietjes" gaat vrij snel irriteren. Gelukkig gebeurt dit slechts in één hoofdstuk en tast het de kwaliteit van het verhaal niet aan.

Het verhaal is spannend als altijd. Ook worden er ten minste twee zeer verrassende nieuwe point of views geïntroduceerd.  Deze zijn een zeer goede toevoeging aan het verhaal. Waar in Een feestmaal voor kraaien een aantal minder aansprekende personages aan het woord kwamen, zijn de personages uit Een dans met draken weer erg aansprekend, zoals we gewend waren van George Martin.

Het verhaal in dit boek wordt met meer vaart verteld dan het verhaal in een feestmaal voor kraaien. Op zich gebeurt er niet zo heel veel, maar je begint als lezer door dit boek wel een idee te krijgen waar het verhaal heen gaat. Ook de intriges en machtspelletjes zijn in dit boek weer helemaal terug, wat ervoor zorgt dat het boek erg leuk is om te lezen.

Het lijkt erop dat in dit boek de voorbereidingen beginnen voor het slot van het verhaal. Er worden echter nog weinig vragen beantwoord. Dit kan een teleurstelling zijn voor mensen die al heel lang op dit boek zaten te wachten. De belevenissen van de belangrijke personages in dit boek zijn echter wel zo interessant dat je als lezer veel plezier zult beleven aan dit verhaal.

George Martin toont met dit boek weer aan dat hij een meesterverteller is en het introduceren van een aantal nieuwe point of views was een zeer goed idee. Hij mag dan lang over dit verhaal gedaan hebben, het resultaat is in ieder geval goed. Dit is weer een echte aanrader voor iedereen die van originele en goed geschreven fantasy houdt.