Dracula

Oorspronkelijke titel Dracula
Uitgever Mynx
Verschenen 1897
ISBN 9789089681751

Hoewel niet het eerste boek over het onderwerp, is Dracula toch wel de bijbel der vampierboeken. Maar hoewel ik een doorgewinterde vampierfan ben, is het er nooit van gekomen om hem te lezen. Toen uitgeverij Mynx besloot deze bestseller van Bram Stoker opnieuw uit te geven, greep ik de gelegenheid dan ook met beide handen aan om me te verdiepen in deze graaf uit Transsylvanië.

Het verhaal van Dracula begint wanneer Jonathan Harker, een klerk uit Engeland, afreist naar Transsylvanië om de graaf te helpen met het kopen van een huis in Londen. Eenmaal in het kasteel van de graaf blijkt al gauw dat iets niet klopt. De plaatselijke bevolking is doodsbang voor de bleke aristocraat, en als Jonathan ontdekt dat hij gevangen zit in diens kasteel, begint hij bang te worden. Graaf Dracula zelf is een wat oudere heer, maar klimt als een hagedis over steile muren, werpt geen schaduw, en ook in de spiegel is hij onzichtbaar. Reden genoeg om achterdochtig te worden.

Gelukkig komt Jonathan levend en wel terug in Engeland. Zijn geliefde Mina merkt dat er iets niet klopt aan Jonathan, maar haar aandacht wordt afgeleid als haar geliefde vriendin Lucy komt te overlijden aan bloedverlies… zonder duidelijke oorzaak. Gelukkig is de Nederlandse dr. Abraham van Helsing erbij gehaald, en hij kan zonder twijfel de diagnose stellen: Lucy is gestorven doordat een vampier haar heeft leeggezogen.

Na deze constatering volgt een klopjacht op de inmiddels ondode Lucy, en de boosdoener zelf: graaf Dracula. Van Helsing doet dit echter niet alleen, hij wordt bijgestaan door dr. John Seward, de Amerikaanse Quincy Morris, de edelman Arthur Holmwood, en Jonathan Harker. Laatstgenoemde is inmiddels met Mina getrouwd, en ook zij wordt onwillig in het avontuur getrokken als blijkt dat de graaf haar ’s nachts heeft bezocht…

Toen ik begon aan het verhaal over de vampier der vampiers, wist ik dat ik aan een klassieker begon. Klassiekers heb je in twee categorieën: in de eerste categorie is een boek een klassieker omdat het altijd goed blijft en in de tweede categorie omdat het destijds origineel was in zijn genre. Hoewel een boek in beide categorieën kan vallen, behoort Dracula voor mij enkel in categorie twee.

Allereerst is de schrijfstijl van Stoker niet de makkelijkste. Hij heeft zijn boek in briefvorm geschreven, een stijl die niet gebruikelijk is voor horror/fantasie. Hoewel het de boeken een realistisch tintje geeft, ontneemt het de schrijver de gelegenheid echte spanning te creëren of mooie volzinnen te maken. Het voordeel is weer dat je als lezer een kijkje kunt nemen in het hoofd van de hoofdpersonen.

Helaas zijn deze niet geloofwaardig. Zelfs als je je probeert in te leven in de stijve en formele tijd waarin het verhaal zich afspeelt, zijn de karakters té perfect. Mina en Lucy zijn mooie, kuise jongedames die precies weten hoe het moet. De heren zijn echte heren, en gedragen zich permanent alsof ze bang zijn een opmerking te maken die misschien verkeerd wordt opgevat.

Zeer vermoeiend allemaal, dat correcte gekeuvel, met grote gevolgen. Als Van Helsing niet aandringt op drastische maatregelen om Lucy te beschermen – men moet immers rekening houden met het gestel van de moeder van Lucy, leid dat indirect tot haar dood.

Ook de jacht naar Dracula verloopt uiterst correct. Hoewel de karakters iets meer emotie tonen (heftige emoties komen nauwelijks voor, zelfs niet in de dagboeken van de dames) verloopt ook dit erg beschaafd. In geval van paniek wordt God gevraagd over hen te waken, en geen enkele wetenschapper betwist geloof of bijgeloof.

Gelukkig maar, want dat bijgeloof hebben ze hard nodig. Gewapend met knoflook, hosties en staken wordt de achtervolging ingezet. Deze duurt echter niet lang, en ook de eindstrijd – toch vaak het hoogtepunt van een fantasyboek – is sneller voorbij dan een bezoekje aan de buurtsuper.

Een aanrader? Toch wel! Dracula is en blijft een klassieker die de echte fan gelezen moet hebben. Het boek is spannend genoeg om niet te willen wegleggen en is afwisselend tussen alle moderne, vlot geschreven vampierboeken. Wellicht viel het boek mij tegen omdat vampiers de laatste tijd nogal gehyped worden. Bedenk dus dat het boek twee eeuwen geleden is geschreven, zet Edward Cullen even uit je hoofd, en bijt je vast in Dracula.