De zoon van de wolvenjager

Serie Gallica
Oorspronkelijke titel Le Louvetier
ISBN 9789024560172

Dit is het eerste boek uit een serie van drie boeken. De serie Gallica is zelfstandig te lezen, maar borduurt ook voort op de gebeurtenissen in de serie het geheim van de witte wolvin. De gebeurtenissen in de serie Gallica spelen zich ongeveer 16 jaar later af.

Als Bohem op een dag terugkomt van een tocht in de wildernis, blijkt dat zijn dorp is aangevallen door een groep woeste barbaren. Ze hebben bijna alle dorpsbewoners vermoord terwijl ze blijkbaar op zoek waren naar hem. Daarom besluit hij op de vlucht te slaan, al weet hij niet precies waarvoor. Om de verwoesting van het dorp niet voor niets te laten zijn, besluit Bohem zichzelf niet in handen van de vijand te laten vallen. Al snel blijkt dat de barbaren niet de enigen zijn die hem achterna zitten. Verschillende groeperingen willen hem om verschillende redenen in handen krijgen.

Als Bohem erachter komt wie hij is en wie zijn echte ouders zijn, besluit hij dat het zijn taak is om de Nevels, mythische wezens die in zijn wereld leven, te redden. Er wordt namelijk flink op de Nevels gejaagd, onder andere door de kerk, omdat die de Nevels als duivelse wezens ziet. Bohem is het hier echter niet mee eens en vindt juist dat het heel mooie, magische wezens zijn die het waard zijn om gered te worden.

Het verhaal begint wat chaotisch. Bohem slaat op de vlucht zonder te weten waarvoor en komt veel interessante personages tegen, die na enkele hoofdstukken echter weer uit het verhaal verdwijnen. Later in het boek krijgt Bohem een doel en vindt hij een reisgezelschap dat hem wat langer gezelschap kan houden. Vanaf dat punt wordt het verhaal duidelijker en redelijk interessant.

Erg origineel is het verhaal misschien niet, maar het is zeker leuk om te lezen. Er zit aardig veel spanning in het verhaal en ook de achtergrond bij het verhaal en de wereldopbouw wordt niet vergeten. Ook zit er weer een fijn staaltje politieke intrige in het verhaal.

Wat me opviel was dat Bohem zich twee keer op precies dezelfde manier uit een penibele situatie (een achtervolging) redt. Ik hoop dat hij dit niet vaker gaat doen, want anders wordt het een kunstje waarvan je weet dat hij dit zal toepassen zodra hij in gevaar komt. Dan zou het verhaal wel minder spannend worden. Persoonlijk verwacht ik echter dat het bij deze twee keer blijft.

Voor de liefhebbers van de serie "het geheim van de witte wolvin" zitten er veel bekende elementen en zelfs enkele bekende personen in het verhaal. Voor mensen die de eerdere boeken van Henri Loevenbruck niet kennen is dit boek een prettige kennismaking met deze schrijver.

Al met al vond ik dit een goed geschreven boek dat zeer prettig was om te lezen. Sommige mensen zullen misschien liever wat meer originele elementen in een verhaal zien, maar persoonlijk stoorden de bekende fantasy-elementen (een gewone jongen met een onverwachte gave, een epische reis met een reisgezelschap, een soort van queeste) mij niet erg. De schrijver weeft de bekende elementen namelijk wel tot een goed en spannend verhaal.