De verborgen Universiteit

Serie De erfenis van Richard Grenville
Uitgever Uitgeverij Q/Querido
ISBN 9789021439525

Alexa Westerhof wordt uitgenodigd om een semester aan een kleine Londense universiteit te studeren. Ze gaat op de uitnodiging in, maar komt er al snel achter dat de universiteit ook een verborgen afdeling kent. Deze afdeling leidt mensen op die over magische krachten beschikken. Alexa blijkt deze magische krachten zelf ook te hebben. Terwijl ze nog worstelt met haar nieuw ontdekte krachten wordt ze gedwongen deze krachten in te zetten om een huisgenote te redden. Deze huisgenote is namelijk plotseling in een soort coma geraakt en ze is niet de enige in de omgeving waarbij dit is gebeurd. Het coma blijkt een magische oorzaak te hebben. Samen met een aantal andere leerlingen en leraren van de universiteit moet Alexa de precieze oorzaak achterhalen en een oplossing verzinnen voordat het coma zo diep wordt dat haar huisgenote en de andere slachtoffers niet meer wakker kunnen worden.

Het mooie aan dit boek is dat Alexa niet zoals veel magiegebruikers in andere boeken meteen staat te springen om de wereld te redden. Ze staat in eerste instantie niet erg positief tegenover haar magische krachten. Ook worstelt ze met morele dilemma's die gepaard gaan met de macht die magische krachten teweegbrengen. Deze morele overwegingen nemen bijna de helft van het boek in beslag. Het eerste deel van het boek verloopt dus rustig en is vooral interessant vanwege de gedachtengang van Alexa. Omdat je zelf ook aan het denken wordt gezet, is het lage tempo niet saai. Toch zit je wel met spanning te wachten tot Alexa in actie komt. Het eerste gedeelte had misschien iets korter gemogen.

In het tweede deel van het boek besluit Alexa toch om haar krachten in te zetten om haar huisgenote te redden. Vanaf dat punt gaat het tempo van het verhaal enorm omhoog en komt Alexa in een maalstroom van gebeurtenissen. En passant worden er een aantal belangwekkende vragen opgeworpen over gebeurtenissen in het verleden. In dit boek krijg je echter maar deels antwoord op deze vragen. Dit maakt je wel nieuwsgierig naar het tweede deel van de serie.

Dit boek bestaat voor mijn gevoel dus echt uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit achtergrondinformatie en filosofische gedachten. Af en toe zitten er zelfs passages in uit een magisch handboek en krijg je regelrecht een geschiedenisles. Het tweede deel bestaat vooral uit actie en geeft Alexa de kans om praktische toepassingen voor haar magie te vinden. Deze tweedeling pakt niet verkeerd uit, maar toch ben ik benieuwd hoe het boek zou zijn geweest als de actie en de bespiegelingen van Alexa elkaar meer afgewisseld hadden. Beide delen zijn echter op hun eigen manier interessant.

Het is ook leuk dat het boek in de moderne tijd speelt en dat de magiegebruikers zich gewoon onder de mensen begeven. Ze houden hun magie echter wel verborgen uit angst voor onder andere misbruik en "heksenjachten". De maatschappij van de magiers gebruikt ook magische equivalenten van moderne apparatuur, wat af en toe best grappig is.

Dit boek biedt interessante dingen voor zowel mensen die van diepgang en achtergrondverhalen houden als voor mensen die van actie houden. De vertelstijl is prettig en de stukken uit het magisch handboek waaruit je de geschiedenis van de universiteit leert zijn leuk om te lezen. Het hoofdverhaal is een afgerond geheel. Er wordt echter ook regelmatig verwezen naar mysterieuze gebeurtenissen die 19 jaar geleden hebben plaats gevonden. Dit maakt me erg nieuwsgierig naar volgende delen van dit boek, waarin hopelijk duidelijk wordt wat er nu precies is gebeurd.