De val

Serie De Meester
Oorspronkelijke titel The Fall
ISBN 9789049500290

Het heeft wat langer geduurd dan tot juli 2010, maar daar was dan eindelijk het tweede deel in de De Meester serie van Guillermo del Toro en Chuck Hogan. Wordt dit net zo’n doods boek als deel 1 of zal er iets meer leven in het verhaal komen? Het zal in ieder geval niet een romantisch gevalletje zijn zoals op dit moment in de mode lijkt te zijn op het gebied van vampierverhalen.

Slachtvee?

In het eerste deel kreeg de lezer echt het gevoel dat de auteurs voornamelijk karakters naar voren brachten om deze vervolgens voor de voeten van de vampiers te gooien alsof het slachtvee was. Hierdoor kreeg je als lezer nauwelijks een binding met de karakters. Het boek kwam dan ook erg kil en doods over. Op zich niet verkeerd voor een vampierverhaal, maar echt binding met hoofdkarakters kreeg je hierdoor niet.

In dit tweede deel lijkt het wel alsof del Toro en Hogan zich willen revancheren. Ja, er vallen nog steeds doden, maar amper nog in het kamp van de mogelijke redders van de wereld. Dat ze blijven overleven is nog best knap van ze want de wereld is behoorlijk naar de verdoemenis aan het gaan en ze komen ook behoorlijk vaak in ernstige problemen.

Doordat er nu meer wordt ingezoomd op de verhalen van deze karakters, en minder op het slachtvee, wordt het aantal verhaallijnen ook een stuk lager en daardoor wordt het boek overzichtelijker. Daarnaast wordt er iets meer ingegaan op het verleden van deze karakters. Al met al krijg je daardoor een betere band met deze karakters. En daarom leest het boek, naar mijn mening, een stuk plezieriger.

Vampiers

Daar waar in het eerste boek de mensen slachtvee waren, zijn de vampiers in dit boek meer het kanonnenvoer. De echte slechteriken komen nauwelijks naar voren en de meute aan dommekrachten die in golven aan komt stormen worden keer op keer flink afgeslacht.

De Meester zelf wordt wel steeds sterker neergezet als de verschrikking die hij is. Zo wordt er iets meer verteld over zijn mogelijke oorsprong, al blijven op dat punt nog genoeg vragen openstaan om een vervolg interessant te maken. Je krijgt wel het idee dat het nog een hele moeilijke taak wordt om hem neer te halen. Dat belooft weer heel wat voor het volgende boek in de serie.

Mijn verwachtingen ten aanzien van de bemoeienissen van de zes andere oude vampiers kwamen in dit deel niet uit. Hun rol in dit deel is nogal zwak te noemen. Zo zwak dat ik er verder niks over durf te zeggen, aangezien ik dan vermoedelijk meteen alles verklap.

Film?

Het eerste boek las bijna als een soort filmscript. Het was daardoor niet heel erg plezierig om te lezen. Ik vermoed dan ook dat sommige lezers van het eerste boek wat sceptisch tegenover dit tweede deel staan. Zelf vond ik dit tweede deel veel lekkerder lezen. Het is meer een roman geworden dan een script. Toch lijken vele scènes uit de filmindustrie gehaald te zijn. Het zal wel komen door de invloed van Guillermo del Toro.

Al is dit boek een stuk toegankelijker qua schrijfstijl, de schrijfstijl is nog steeds niet altijd even prettig om te lezen. In het begin is het even wennen, maar daarna leest het verhaal redelijk vlot weg. Al kan ik me voorstellen dat sommigen het boek door de gebruikte stijl aan de kant leggen. Jammer, want het verhaal op zichzelf is best goed. Het is in ieder geval een verademing om een nieuw vampierverhaal op de markt te zien dat niet valt binnen de geromantiseerde tiener vampier mode van dit moment.

Dit tweede deel is een stuk minder filmscript-achtig dan het eerste deel en leest daardoor een stuk prettiger. Daarnaast worden karakters meer uitgediept en komen de mensen niet meer over alsof ze slachtvee zijn. Verder kom je weer wat meer te weten over de vampiers en hun herkomst. Het is in ieder geval een verbetering in vergelijking met het eerste deel en hopelijk kunnen del Toro en Hogan deze stijgende lijn vasthouden richting het derde deel. Ben je de tiener vampier romances zat, maar wil je toch de vampier tour op? Probeer de schrijfstijl dan door de vingers te zien en probeer te genieten van het verhaal van De Val.