De strijd van de wolven

Serie Het geheim van de witte wolvin
Oorspronkelijke titel La Guerre des loups
ISBN 9789024546015

Dit is deel 2 van de trilogie die “Het geheim van de witte wolvin” heet. In dit deel gaat Aléa op zoek naar meer informatie over de profetiën die ze zou moeten vervullen. Ook probeert ze  meer informatie te verzamelen over de aard van haar magische krachten. Tegelijkertijd profileert ze zich nu steeds nadrukkelijk als dochter van de aarde, en probeert met alle middelen die ze tot haar beschikking heeft te voorkomen dat er oorlog komt in de wereld waarin ze leeft. Er zijn namelijk meerdere groepen die in opstand komen tegen de absolute heerschappij van de druïden. Mede doordat een aantal machtige personen in het land ook nog een tweede geheime agenda hebben onstaan er overal scheuringen en schermutselingen. Ondanks dat Aléa zelf ook niet sympathiek tegenover de druïden staat, ziet ze zichzelf als brenger van vrede en probeert daarom de op handen zijnde oorlog te stoppen. Uiteraard loopt ze daarbij tegen een aantal flinke problemen aan.

De gebeurtenissen die in het eerste deel van de trilogie in gang zijn gezet, komen nu in een stroomversnelling. Ook ontwikkelt Aléa zich van angstig meisje naar een volwassen magiegebruikster. Er worden ook een aantal interessante nieuwe karakters geïntroduceerd en bestaande karakters worden verder uitgediept. Dit maakt het boek nog spannender dan het eerste deel.

Wat me wel opviel is dat een aantal onderdelen van het verhaal sterk doen denken aan de Rad des Tijds serie van Robert Jordan. In het eerste hoofdstuk van deel 1 vond ik al meteen iets dat op een verwijzing leek en in dit tweede boek komt dit nog veel vaker voor. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de schrijver dit expres gedaan heeft, maar als dit bewust is gebeurd zou ik dat jammer vinden. De schrijver is namelijk goed genoeg om een geheel eigen verhaal te schrijven zonder te kijken naar wat andere schrijvers hebben geschreven.

In dit boek wordt meer gebruik gemaakt van de wereld van Djar, de droomwereld. In die wereld kan Aléa spreken met mensen die niet in haar buurt zijn en kan ze rechtstreeks communiceren met de witte wolvin die haar vergezelt. Hierdoor komt ze op een geloofwaardige manier aan informatie die ze normaal nooit zou krijgen, maar die wel nodig is voor het verhaal. Dit geeft het verhaal meer mogelijkheden en dat is natuurlijk erg fijn.

Aléa krijgt in dit boek ook te maken met een innerlijke worsteling die onstaat omdat er mensen in haar naam beginnen te sterven. Dit is een ontwikkeling die interessant is om te volgen.

Dit is een goed vervolg op het eerste deel van de serie. Het boek is wel duidelijk een schakel tussen twee andere boeken. Plotlijnen worden verder uitgewerkt maar er wordt nog geen haast gemaakt met de afronding van het verhaal. Ik ben heel benieuwd of het derde deel net zo goed zal zijn en of de ontknoping van het verhaal bevredigend zal zijn.