De stem van de nevels

Serie Gallica
Oorspronkelijke titel La voix des brumes
ISBN 97890245619

Dit is het tweede deel in de Gallica trilogie van Henri Loevenbruck.

Bohem heeft ondertussen een manier gevonden om de Nevels te redden. Daarvoor moet hij op zoek naar de poorten van de Sidh, die alleen in de nacht van Samhain open zullen gaan. Aangezien het al bijna de nacht van Samhain is, heeft hij weinig tijd om de poorten te vinden. Ondertussen wordt hij aan alle kanten tegengewerkt door mensen die niet willen dat hij zijn doel bereikt.

Ondertussen bereidt de koning van Gallica, Livan VII, zich voor op een oorlog met Brittia. De koning van Brittia heeft namelijk nogal wat leengoederen in Gallica en Livain VII voelt zich hierdoor bedreigd. Hij wil heel Gallica weer onder zijn leiding verenigen.

De vaart zit er in dit deel goed in. Met name in de tweede helft van het boek komen de gebeurtenissen in een stroomversnelling. Het standpunt van waaruit het verhaal wordt verteld wisselt ook steeds sneller. Op een gegeven moment wisselt het standpunt om de twee bladzijden. Vaak wordt een verhaal daardoor moeilijk te volgen. In dit boek had ik dat idee echter niet. Het veelvuldig wisselen van standpunt maakt het juist mogelijk om meedere belangrijke verhaallijnen tegelijk te volgen. De informatie die je vanuit de verschillende standpunten krijgt, maakt het verhaal mijns inziens juist makkelijker te volgen.

Het boek bevat een aantal leuke verassingen. Een belangrijke vrouwelijke hoofdpersoon blijkt niet te zijn wie ze leek te zijn. Ook komt Bohem tot een aantal verrassende conclusies. Deze geven een leuke wending aan het verhaal. Er voegt zich ook een veelbelovende nieuwe metgezel bij het reisgezelschap.

Ik heb wel een punt van kritiek. Soms wordt de lezer dingen verteld die maar gewoon voor waar aangenomen moeten worden, zonder dat daarvoor alle benodigde informatie of argumenten worden geleverd. Ik had soms moeite om deze aannames te volgen en had af en toe iets beter overtuigd willen worden. Zo wordt er informatie gegeven over wat de wereld van Djar precies is. Ik had echter moeite om te begrijpen hoe het mogelijk is dat deze wereld is wat hij is. Ook doet Bohem op een gegeven moment een gewaagde veronderstelling over de oorsprong van de mensheid waar ik bepaald niet van overtuigd was. Ik hoop dat er in het derde boek nog argumenten volgen over deze veronderstelling en dat ik als lezer niet gedwongen word deze veronderstelling zomaar voor waar aan te nemen.

Ondanks dat het verhaal soms net wat te kort door de bocht is, is dit een heel leuk verhaal om te lezen. Er gebeurt voldoende om het interessant te houden en de lezer wordt regelmatig positief verrast. Ik ben ook benieuwd wat de nieuwe reisgezel Loeva voor toevoegingen aan het verhaal zal leveren.

Het derde deel belooft ook weer heel spannend te worden, want de toekomst van de mensheid staat op het spel.