De Poorten van de Onderwereld is het debuut van de 25-jarige auteur Sam Sykes. En is, volgens de achterflap, het begin van een klassieke epische fantasysaga. Kan de jonge auteur dit waarmaken?

Het begin

Ik kan niet beginnen met deze recensie zonder te beginnen met de eerste zin van het boek:

De Aeonenpoort

Dat is een goede binnenkomer van de auteur. Een recensie-exemplaar toesturen dat ook nog eens begint met Aeon. Oké oké… De Aeonenpoort. Maar het zit er niet ver van af.

Avonturiers

In De Poorten van de Onderwereld wordt het verhaal verteld van Lenk en zijn compagnons. Ieder heeft zo zijn eigen achtergrond. Zo is Gariath een draakmens die zijn eigen dood probeert op te zoeken en is Kataria een Sjict die de mensen diepgrondig moet haten. Verder bestaat de groep nog uit een heler, een magiër en een crimineel. Op het eerste gezicht een bij elkaar geraapt zootje, maar de onderliggende verbintenis is dat ze allemaal beroepsavonturiers zijn. Een beroep dat niet veel aanzien heeft.

Na een zeereis en een daarmee gepaard gaand zeegevecht, krijgt de groep de opdracht om een manuscript terug te krijgen. Een manuscript dat alle noodzakelijke kennis bevat om een doorgang naar de hel te openen. De beloning die ze ervoor zullen krijgen is groot, maar of ze die levend kunnen innen is een tweede.

Een, twee, drie… Actie

Het verhaal is haast één grote achtbaanrit vol gewelddadige actie, met hier en daar de (on)nodige humor en dialogen. Het begint al tijdens de zeereis. De ene golf aan gevechten na het andere. Tussen deze gevechten in leer je langzamerhand de hoofdkarakters kennen. Daarna leer je pas echt het doel van hun reis en waar het hen uiteindelijk zal brengen. Een groot deel van het verhaal speelt zich af op het schip, maar later verplaatst het zich naar het land. Ook daar komen ze genoeg tegenslag tegen om de actie er in te houden.

Gelukkig blijft Sykes verfrissend in zijn gevechten en wordt het geen continue herhaling. De gevechten vinden ook meer plaats op de achtergrond. Het is de situatie waarin de karakters zich bevinden, maar tijdens die situaties zijn de karakters ook met andere dingen bezig. Hierdoor wordt het verhaal niet saai en leest het vlot weg.

Originaliteit

Hoe je het ook wendt of keert, Sam Sykes weet een origineel verhaal neer te zetten. Een verhaal met erg interessante karakters en indrukwekkende monsters als vijanden. Hij betreedt niet de al vele malen begane wegen die zijn gelegd door Tolkien en consorten, maar doet geheel zijn eigen ding. Hierdoor betreedt hij wel paden die gevaarlijk kunnen zijn, want de stijl moet je als lezer wel net bevallen. Echter, als de stijl je als lezer inderdaad bevalt dan is het een buitengewoon goed boek.

Zo zijn de relaties tussen de zes hoofdkarakters redelijk complex. Nu zou je verwachten dat je dan als lezer verdwaalt tussen de karakters, maar dit is niet het geval. Dit komt vooral omdat de karakters totaal niet op elkaar lijken. Het is een wonder dat ze toch nog redelijk goed met elkaar om kunnen gaan. Sterker nog… er ontstaat een vorm van romance. Daarnaast geeft deze verscheidenheid ook ruimte voor humor hier en daar. Al valt deze humor bij mij de ene keer wel goed in de smaak, en de andere keer een stuk minder. Dat heeft natuurlijk te maken met smaak, dus dit kan heel goed bij andere lezers weer anders overkomen. Er is in ieder geval nog wel wat verbetering mogelijk en dat vind ik persoonlijk zeer positief aangezien dit nog maar het eerste deel is uit een serie.

De Poorten van de Onderwereld is een zeer goed debuut van een nog redelijk jonge auteur. Het zit vol gewelddadige actie, maar deze overheerst het verhaal niet compleet. De karakters zijn zeer afwisselend en hun onderlinge relaties zijn complex. Dit biedt allemaal mogelijkheden die Sykes nog lang niet allemaal verbruikt heeft. Het is in ieder geval een verfrissend boek tussen alle klonen van de boeken van Tolkien en consorten.