De Onbekende Ridder

Oorspronkelijke titel The Mystery Knight
ISBN 9789024561940

George R.R. Martin heeft de afgelopen jaren een aantal novelles geschreven die zich afspelen in dezelfde wereld als Een Lied van IJs en Vuur. Deze novelles spelen zich ongeveer honderd jaar eerder af en behandelen ook een stuk geschiedenis van bepaalde huizen. De Onbekende Ridder is de derde van deze novelles. Hiervóór zijn al De Hagenridder en De Eed van Trouw uitgekomen.

Dunk en Ei zijn op weg naar het noorden om de Starks te helpen in een schermutseling met de Grauwvreugds. Onderweg komen ze echter een kasteel tegen waar een toernooi wordt gehouden ter ere van een bruiloft. Bij dit toernooi kan men een drakenei winnen. Dunk heeft hier wel oren naar en besluit mee te doen. Al gauw blijkt echter dat een aantal gasten minder goede bedoelingen heeft en Dunk en Ei raken tegen wil en dank verwikkeld in de plannen van deze gasten.

Wat meteen opvalt is dat de stijl van deze novelles heel anders is dan die van Een Lied van IJs en Vuur. De sfeer is veel gemoedelijker. Er komt minder extreem geweld in voor en er vallen zeker minder doden. Ook zijn de karakters meer zwart-wit. Ze zijn vooral goed of slecht en niet iets daar tussenin.

Dunk en Ei zijn geschikte hoofdpersonen. Dunk is een hagenridder die zijn zwaard verhuurt aan wie het maar uitkomt. Ei is zijn schildknaap. Dunk is in vergelijking met Ei een voorzichtig man, maar hij kan af en toe best rare dingen uithalen. Ei is een vrolijke, brutale jongen met een groot geheim. Omdat ze beide niet al te belangrijk lijken, worden ze door hoge heren vaak genegeerd. Hierdoor komen ze echter juist heel makkelijk en onopgemerkt aan informatie die ook leuk is voor de lezer.

Dit heeft ook zijn nadelen. Doordat de ruimte in een novelle beperkt is, ontkomt Martin er niet aan om soms veel informatie in korte tijd te geven. Vooral als het om stukken geschiedenis van de grote huizen gaat, is dit soms lastig voor de lezer. Af en toe vliegen de namen en gebeurtenissen je om de oren. Na de eerste paar bladzijden wordt dit gelukkig al een stuk minder en wordt het verhaal een stuk beter te volgen.

Het verhaal van de Onbekende Ridder is leuk om te lezen, hoewel het natuurlijk niet zo episch is als we gewend zijn in Een Lied van IJs en Vuur. Daar is het verhaal te kort voor. Omdat je tijdens het verhaal bijna onmerkbaar allerlei achtergrondinformatie over de grote huizen oppikt, is dit boek voor fans van Een Lied van IJs en Vuur extra leuk om te lezen. Ook voor mensen die de andere boeken van George R.R. Martin niet kennen is het een leuk boek, maar ik zou hen toch aanraden daarna ook de andere boeken te lezen. In een langer verhaal komt het talent van de schrijver toch net iets meer tot zijn recht.