De nacht van de wolvin

Serie Het geheim van de witte wolvin
Oorspronkelijke titel La Nuit de la Louve
ISBN 9789024546299

Aléa wil haar leger van de Aarde gaan gebruiken om vrede af te dwingen, maar dit blijkt moeilijker dan gedacht. Ondertussen organiseren haar vijanden door het hele land wolvenjachten om te voorkomen dat de wolven haar nogmaals te hulp komen. Het verslaan van Maolmòrdha wordt ook steeds moeilijker, omdat de Saîman aan kracht blijkt te verliezen en steeds moeilijker te beheersen valt.

Dit boek is sterk gericht op het afronden van de verhaallijnen die in de eerste twee delen zijn begonnen. Nieuwe verhaallijnen komen nauwelijks nog naar voren. Dit maakt dit deel iets minder bijzonder dan de vorige twee delen. De afronding van het verhaal is niet bijzonder verrassend maar wel degelijk. Je kunt als lezer zeker tevreden zijn met de afronding van deze trilogie.

De trilogie in zijn geheel vormt een vloeiend verhaal. Er is een duidelijk begin, middendeel en slot van het verhaal. Ieder gedeelte vormt een boek. Dit maakt het verhaal makkelijk te volgen en de spanning wordt nu gelijk verdeeld over de drie boeken.

In dit boek maken de karakters weer een flinke ontwikkeling door. Vooral Aléa wordt in rap tempo nog meer volwassen, ondanks dat ze nog vrij jong is. Ook Mjolln ontwikkelt zich sterk in dit verhaal.

In dit boek is een grotere rol weggelegd voor de wolven dan we tot nu toe gezien hebben. Dit heeft uiteraard te maken met de jacht die op hen georganiseerd wordt. De wolven blijken ook afzonderlijke karakters te hebben, die wel interessant zijn.

Al met al vind ik dit een redelijk goede trilogie. De karakters zijn aansprekend en worden goed uitgewerkt. De spanning is goed verdeeld en het verhaal is goed geschreven. Ook worden zaken die normaal gesproken onder de geijkte fantasy clichés zouden vallen net iets anders gebracht waardoor het toch nog origineel wordt. De nacht van de wolvin is mijns inziens een waardige afsluiter van de trilogie.