De Meester

Serie De Meester
Oorspronkelijke titel The Strain
ISBN 9789049500283

Als een artiest iets anders oppakt dan we van hem gewend zijn, hoor je vaak: schoenmaker, blijf bij je leest. Om aan te geven dat die persoon zich beter kan bezig houden met dat waar deze verstand van heeft. Guillermo del Toro is van origine een filmregisseur, dus die verwacht je niet zo snel als auteur op een boek staan. Toch staat deze naam boven aan het boek De Meester, welke hij gezamenlijk met Chuck Hogan schreef. Had Del Toro zich beter op het film vlak kunnen houden?

Visie
Als je De Meester leest, krijg je al snel door dat Del Toro iemand is met een visie. Iemand die niet denkt in woorden, maar in beelden. Beelden die door elkaar heen zweven en zodoende de verschillende verhaallijnen in elkaar doen weven. In het begin wordt je dan ook overladen met karakters en informatie. Alsof Del Toro eerder bezig is met alles op film dan op papier te zetten. Hierdoor voelt het verhaal in eerste instantie erg kil en doods aan. Het gevoel mist. Deze stijl viel mij destijds ook op bij de serie Jurassic Park van Michael Crichton. Een auteur wiens boeken vaak zijn verfilmd.

Doordat kleine details worden beschreven krijg je wel het gevoel dat de auteurs veel onderzoek hebben gedaan. Er wordt bijvoorbeeld niet zomaar neergezet: Een vliegtuig. Nee, er wordt verteld wat voor vliegtuig, wat er zo bijzonder is aan een dergelijk type vliegtuig, enz. Het gaat daarbij vooral om de omgevingen en wat zich daarin bevind, dan wat zich in de mensen afspeelt. Als je verder in het verhaal komt, verandert dat. Je raakt wat meer betrokken bij de hoofdkarakters en begint steeds meer te hopen dat dingen goed komen.

Deze manier is zeker niet verkeerd. Want Del Toro en Hogan proberen eerst een wereld neer te zetten, waar de verbondenheid met de karakters nog niet zo van belang is, om vervolgens juist meer in de karakters te duiken welke de wereld juist moeten redden.

Meester
De mensen die wel eens vampierverhalen hebben gelezen zijn vast wel bekend met het vampierbegrip meester. Voor hen die dit niet weten: de meester is de hoofdvampier van een groep die ervoor heeft gezorgd dat de anderen in die groep zijn ontstaan. Als je de meester doodt, dan gaat de hele groep eraan.

Maar wat als de samenleving niet meer gelooft in vampiers? En als ze er al aan denken, dat ze dan van de klassieke vorm (man met cape en hoektanden) uitgaan? En wat als je dan ook nog eens te maken hebt met een drukbevolkt gebied als New York? Hoe vind je dan de bron van het kwaad? En hoe bestrijd je dat dan?

Met deze lastige vraagstukken kampen de personages in De Meester.

Het verhaal kent een erg koude start. Al past deze prima bij een dergelijk verhaal. Zijn vampiers ook niet dode kille wezens? Daarnaast wordt je in het begin van de ene verhaallijn in de andere geworpen, welke later wel grotendeels bij elkaar komen. Dit kan sommige lezers afschrikken en dat is zeer jammer. Want aan het einde van het boek zat ik echt te popelen op het vervolg. Die jammer genoeg tot juli 2010 op zich laat wachten.

Het verhaal is gewoon erg goed en wordt op geen enkel punt saai. Er worden vele gebeurtenissen beschreven en verschillende genreverfrissende ideeën opgeworpen dat het haast een must wordt om te lezen. Tevens weten de auteurs variatie in het verhaal aan te brengen, waardoor het moeilijk is om het boek weg te leggen. Langzaam bekruipt de angst je. Zo zit je in een moderne westerse maatschappij en zo rol je langzaam in een apocalyptische wereld waar de nog levende karakters zich staande proberen te houden tegen de ondode.

De Meester is een erg sterk verhaal, welke duidelijk laat zien dat Del Toro niet alleen in de regiestoel zijn mannetje staat, maar ook als auteur er zeker mag zijn. Moderne tijd en verleden grijpen in elkaar, om zo de lezer angst in te boezemen. Een boek dat zeker de moeite waard is om te lezen als je weer eens toe bent aan een adrenalinestoot. Het grootste nadeel is eigenlijk dat er gewacht moet worden op de twee vervolgdelen.