De linkerhand van God

Uitgever Prometheus
ISBN 9789044614015

De linkerhand van God  is deel 1 van een trilogie over het personage Cale. Het is geschreven door Paul Hoffman.

Het boek vertelt het verhaal van Cale, een jongen die opgroeit als leerling in het sanctuarium van de Verlossers. De Verlossers zijn godsdienstfanaten die ervan uit gaan dat de mens van nature zondig is. Plezier is voor hen uit den boze. Alleen door het leiden van een heel hard en vroom leven kan een mens volgens hen gered worden. Cale en de andere leerlingen worden dan ook wreed behandeld en plezier is verboden.

Cale is net als zijn medeleerlingen opgeleid om tegen de Antagonisten te vechten. De Antagonisten vertegenwoordigen een godsdienstige stroming die veel minder extremistisch is dan die van de Verlossers. Dit is voor de Verlossers reden genoeg om ze allemaal uit te willen roeien. Cale heeft een bijzonder talent dat hem belangrijk maakt voor de Verlossers. Hij kan in een gevecht de bewegingen van de tegenstander aan zien komen en wint daardoor vrijwel altijd. Ook toont hij zich genadeloos in het vermoorden van zijn tegenstanders.

Ondanks zijn genadeloosheid laat Cale meerdere malen zien dat hij ook medelijden kent en een nobele kant heeft. Uiteindelijk doet hij hierdoor iets waardoor hij gedwongen wordt te vluchten uit het sanctuarium.

Hij vlucht naar de naburige stad Memphis, waar hij zich aansluit bij de krijgslustige Materazzi. De Materazzi hebben de leiding over het hele land en hebben al tijden geen strijd meer verloren.

De Verlossers besluiten op een gegeven moment de Materazzi aan te vallen. Cale helpt de Materazzi bij hun verdediging. De hoogmoed van de Materazzi blijkt echter een onverwacht zwak punt. Op een zeer ongelegen moment loopt Cale ook nog zijn mentor bij de Verlossers weer tegen het lijf. Deze vertelt hem over een gruwelijke profetie waarin Cale de hoofdrol speelt. Hier eindigt het boek met een open einde.

De wereld waarin het boek speelt is gebaseerd op Amerika. Er is een stad die Memphis heet en een stad die York heet. Verschillende stromingen uit de gothic en alternatieve sfeer zijn in Hoffman's Memphis aanwezig. Er wordt gevochten met zwaarden en veel dingen doen middeleeuws aan, zoals gebruikelijk in fantasyboeken. De vrouwen zijn hier echter geen schone jonkvrouwen maar bazige bitches waar alle mannen bang voor zijn.

De schrijfstijl is prettig en vlot. Wel zijn er een aantal passages wat vreemd verwoord. Zo beschimpt het publiek een strijder in een Arena door “Boem Lakalaka” te roepen. Dat was jaren geleden op deze aarde misschien gebruikelijk maar in een meer middeleeuwse setting valt het wat uit de toon. Dit kan ook aan de vertaling liggen. Dit soort elementen maken het boek overigens wel leuk om te lezen.

Cale is een interessant personage. Doordat hij een vreselijk koude gewelddadige kant opeens kan afwisselen met een groot blijk van medeleven is hij onvoorspelbaar. Hierdoor wordt het verhaal ook onvoorspelbaar wat de aandacht van de lezer goed vasthoudt. Er zitten geen saaie stukken in het verhaal. De schrijver weet het personage van Cale zelfs interessant te houden terwijl hij wekenlang niks zit te doen in een hutje, wat ik erg knap vind.

Al met al was ik erg tevreden met dit boek. Ik heb het met veel aandacht en interesse zitten lezen. Het boek is net even anders dan een doorsnee boek en dat vond ik erg fijn. Dit boek is een aanrader.

Met dank aan onze gastredacteur U.W. Keyser voor zijn redigeerwerk.