De Engelen van de Apocalyps

ISBN 9789024533671

Dit is een zeer beknopte samenvatting van het verhaal. In werkelijkheid bevat dit boek vele verhaallijnen, die op ingenieuze wijze met elkaar verbonden zijn. Binnen de ruimte van een recensie is het niet mogelijk al deze verhaallijnen volledig recht te doen.

Dit verhaal speelt zich af in de nabije toekomst. De Apocalyps nadert. De aartsengel Michael bereidt een strijd voor waarin hij de mensheid wil vernietigen. Hij is namelijk altijd al jaloers geweest op de speciale status die mensen in Gods ogen hebben en vindt dat de mensen die niet verdienen. Ablon, een engel die tijdens een eerdere opstand tegen Michael al uit de hemel is verbannen, zoekt nu een manier om de hemel weer binnen te treden en opnieuw een opstand tegen Michael te leiden. Ditmaal is hij van plan om Michael te vernietigen om zo de mensheid te redden. Hij wordt hierbij geholpen door een aantal andere engelen en door de menselijke tovenares Shamira. Later blijkt dat ook Lucifer, de heer der hel, nauw bij het verhaal betrokken is en zo zijn eigen plannen heeft.

In flashbacks zien we de eerdere avonturen van Ablon, Shamira en een aantal medestanders. We zien onder andere het volledige verhaal achter de verbanning van Ablon uit de hemel. Ook zien we een aantal keer een confrontatie tussen Ablon en Lucifer.

De inleiding en de proloog lijken in eerste instantie wat ingewikkeld. Dit is echter noodzakelijk om de vaart in het verhaal te houden en geen ellenlange inleiding te krijgen. Als je eenmaal de inhoud van de inleiding en de proloog hebt begrepen kun je gaan genieten van het verder zeer mooie en vooral ook goed vertelde verhaal. Laat je dus niet ontmoedigen door de grote hoeveelheid informatie die je in de eerste bladzijden te verwerken krijgt.

Het boek bestaat voor een groot gedeelte uit flashbacks. Op zich is dit niet storend, maar niet alle flashbacks zijn even relevant voor het gedeelte van het verhaal dat in nabije toekomst van onze wereld speelt. Ze zijn wel interessant om te lezen, maar als de schrijver ze weg had gelaten was het boek wat minder dik en daardoor beter te behappen geweest. Nu bestaat het boek uit 588 pagina’s en dat betekent dat je er niet even snel doorheen leest.

Tijdens het verhaal pik je ook nog wat mee van de al dan niet fictieve geschiedenis van deze wereld. Ablon en Shamira leven beide al eeuwen op deze aarde en zijn getuige van verschillende historische gebeurtenissen. Wel zijn dit vaak gebeurtenissen waarvan niet duidelijk is of ze ooit echt gebeurd zijn, zoals de opkomst en neergang van Babylonië en Atlantis. De beschrijvingen van historische plaatsen zoals het oude Jeruzalem en het oude Azië lijken wel erg accuraat.

De opbouw van het verhaal is verrassend goed. Stukken informatie die je niet met elkaar in verband brengt blijken op een gegeven moment ineens naadloos in elkaar te passen. Ondanks de grote lengte van het verhaal blijft er een duidelijke overkoepelende structuur in stand. Ik vind het knap dat de schrijver geen moment de draad kwijtraakt en ook zorgt dat je als lezer de draad niet kwijtraakt.

Het einde is erg slim opgebouwd. Al snel in het verhaal kom je plotelementen tegen die in eerste instantie niet belangrijk lijken, maar die aan het eind van het boek opeens een heel andere betekenis krijgen. Er is wel goed nagedacht over het einde en ik zag een aantal plotwendingen absoluut niet aankomen. Wel gebeuren er aan het eind van het boek wel een aantal dingen die erg moeilijk voorstelbaar zijn of gewoon te toevallig zijn. Het einde is net niet helemaal geloofwaardig, ook niet voor iemand die al wat gewend is door veel fantasyboeken te lezen. De rest van het verhaal zit echter dusdanig goed in elkaar dat ik de schrijver het wat ongeloofwaardige einde direct weer vergaf.

Je moet echt de tijd nemen voor dit boek. Het is zonde en waarschijnlijk ook erg moeilijk om het boek snel en met weinig aandacht te lezen. Als je het echter een paar dagen minder druk hebt en zin hebt in een goed en interessant verhaal moet je dit boek zeker gaan lezen.