De Elfentoren

Serie De openbaringen van Riyria
Oorspronkelijke titel Avempartha
ISBN 9789024553839

Rolf en Hadriaan worden door een jonge vrouw ingehuurd om een dorp te helpen beschermen tegen een monster dat dorpelingen doodt. Wanneer ze in het dorp aankomen blijkt de magiër Esrahaddon, die ze in het eerste deel van deze reeks bevrijd hebben, met de opdracht te maken te hebben. Hij heeft zo zijn eigen redenen om de twee dieven naar het dorp te laten komen. Ze zijn echter nog maar net begonnen aan de opdracht of een flink aantal leden van de kerk van Nyphron komt het dorp binnenstormen, gevolgd door een groot aantal zwaarbewapende edelen. Zowel Rolf en Hadriaan als Esrahaddon zijn niet bepaald bevriend met de leden van de kerk. Dit klusje wordt iets lastiger dan ze hadden verwacht.

Dit is het vervolg op Het Koningscomplot en de verhaallijn die in dat boek begon wordt voortgezet. Er wordt echter ook een heel nieuw verhaal verteld, dat ook al meteen bijna afgerond wordt. Een aantal aspecten van het verhaal komen waarschijnlijk later wel terug.

Een aantal personages uit Het Koningscomplot komen in dit boek niet meer voor. De monnik die in het eerste deel voor humor en achtergrondinformatie zorgde is bijvoorbeeld terug gegaan naar zijn verwoeste abdij, om deze weer op te bouwen. De kroonprins uit het eerste boek is nu koning en heeft het hier zo druk mee dat hij zich niet meer bezig kan houden met Rolf en Hadriaan. Ik heb deze twee personages, die in Het Koningscomplot zo belangrijk waren, wel gemist. Er komen echter wel weer interessante nieuwe personages aan bod, zoals de magiër Esrahaddon en Trees, het meisje dat in eerste instantie Rolf en Adriaan kwam inhuren.

Ook dit is weer een zeer vermakelijk en spannend boek. De twee meesterdieven blijven briljant in hun oplossingen voor problemen. De tussenkomst van de kerk van Nyphron geeft weer een extra dimensie aan het verhaal. Het personage Esrahaddon krijgt nu een grotere rol in het verhaal, waardoor er in het verhaal nu ook gebruik gemaakt kan worden van magie. Hij is extreem machtig, maar hij is geen overdreven superheld, omdat hij beide handen kwijt is geraakt en de mogelijkheden tot het weven van spreuken hierdoor voor hem vrij klein wordt. Problemen kunnen dus nog steeds niet met een simpele spreuk de wereld uit worden geholpen. De vaardigheden van Rolf en Hadriaan blijven van pas komen en kunnen nu handig gecombineerd worden met magische trucjes.

Dit is weer een goed geschreven deel in een serie die heel erg interessant belooft te worden. De eerste twee delen in de serie zijn me in ieder geval erg goed bevallen. Dit is erg leuke, verfrissende fantasy.