De eerste hoorn

Serie Het geheim van Askir
Oorspronkelijke titel Das Erste Horn
ISBN 9789024548118

In een afgelegen herberg raken de gasten tijdens een wel heel erg vreemde storm ingesneeuwd. De herberg verlaten is simpelweg onmogelijk. Dan beginnen er doden te vallen en de dader is duidelijk geen mens. Zokora, een cynische donkerelfin, Leandra, een halfelfin en Havald, een mysterieuze krijger, gaan op onderzoek uit. Dan blijkt de herberg een paar wel heel erg vreemde geheimen te herbergen en ook de andere gasten blijken heel wat verborgen te houden...

Het verhaal leest als een rollenspel. De eerste circa 250 bladzijden draaien vrijwel alleen om dialogen. De setting is steeds de herberg en acties worden spaarzaam gebruikt. De dialogen zijn op zich best goed geschreven en de droge observaties van Zokora zijn bij vlagen erg grappig. Toch is dit nauwelijks voldoende om de aandacht vast te houden totdat de hoofdpersonen eindelijk tot actie overgaan.

Wanneer ongeveer tweederde van het verhaal voorbij is komen de hoofdpersonen in actie en dan gebeurt er ineens van alles tegelijk. De schrijver had duidelijk een bepaald einde in gedachte en werkt daar af en toe geforceerd naartoe. Als er problemen ontstaan wordt er óf overheen geschreven of ze worden op wel heel fantastische manier opgelost.

Alleen de drie hoofdpersonen, een van de barmeisjes en de waard hebben enig karakter. De rest van de karakters dienen als werktuig voor de hoofdpersonen. Nou zijn de hoofdpersonen best interessant, maar een beetje diepgang in bepaalde karakters was wel zo interessant geweest.

Het idee achter het boek is leuk. Met name in het begin zijn de dialogen ook best leuk om te lezen. De uitwerking van het idee had echter met meer aandacht kunnen gebeuren en de balans tussen dialoog en actie is een beetje zoek. Dit is geen vreselijk slecht boek en het is best leuk voor een ontspannen leesavondje. Het is echter geen hoogstandje. Ik verwacht dat de volgende delen wel beter worden. De bijzonderheden van de karakters en de geheimen van de herberg zijn nu bekend, waardoor er meer ruimte komt voor andere onderdelen van het verhaal en de hoofdpersonen meer handelingsruimte krijgen.