De Eerste Biechtmoeder - De Legende van Magda Searus

Oorspronkelijke titel The First Confessor
ISBN 9789024558520

Biografie

Terry Goodkind is geboren op 1 mei 1948, en opgegroeid in Nebraska (VS).  Goodkind lijdt aan dyslexie, iets dat zeer ongebruikelijk is voor een schrijver. Hij heeft behalve als schrijver ook gewerkt als timmerman en als restaurateur van zeldzame artefacten. Daarnaast heeft hij verschillende zee- en dierschilderijen gemaakt.

Tijdens het bouwen van zijn eigen huis begon hij met het schrijven van zijn eerste boek. Dat boek werd later het eerste deel van zijn bekende serie “de Wetten van de Magie” en werd gepubliceerd in 1994. Met “de Eerste Biechtmoeder” keert hij na een kort uitstapje (de Wet van Negen) terug naar de wereld van “de Wetten van de Magie” en weet hij wederom weer menig fan te boeien.

Zoals de titel van het boek al aangeeft maken we in dit boek kennis met de allereerste biechtmoeder en leren we haar langzaam maar zeker kennen. Hoe zij van gevierde vrouw in de Tovenaarsburcht, haar status verkregen door haar huwelijk met de Eerste Tovenaar van die tijd Baraccus, plotseling door de zelfmoord van haar echtgenoot verandert in de vrouw met de laagste status van de Burcht. Hoe het politieke spelletje meteen na de zelfmoord begint, hoe men haar probeert buitenspel te zetten en vervolgens als dat niet blijkt te werken haar probeert klem te zetten. Hoe ze doordat ze alles wil doen om haar geliefde nog eenmaal te spreken plotseling op iets donkers en verdachts stuit in de Burcht. Wie haar bijstaat, wie haar verraad, wie haar liefheeft. Kortom je komt alles te weten over de vrouw die tenslotte de eerste Biechtmoeder werd.

Gaandeweg kom je steeds meer te weten over het tijdsbeeld en het politieke klimaat en lijkt het wel alsof tovenaars in die tijd niets beters te doen hadden dan te konkelen, en dat terwijl de Tovenaars Oorlog in volle gang is. Beide zijden van die oorlog lijken een geheel eigen spel te spelen. Toch ontbreekt het in dit boek niet aan spanning en magie.. Mede door de interactie met Tovenaar Merrit en de ontwikkelingen die ze samen doormaken wordt het verhaal zeker spannend gehouden.

Je gaat steeds meer Aha! momenten hebben naarmate je verder vordert in het verhaal. Plotseling worden de dingen die in de “Wetten” aan bod komen, maar die niet helemaal duidelijk zijn voor de lezer, of zelfs maar voor de hoofdpersoon, duidelijker en duidelijker. Door de ogen van Magda gezien leer je de omstandigheden kennen die de toekomst geschapen hebben die wordt beschreven in de “Wetten”. Toch is het niet zomaar een uitleg van de onduidelijkheden in de “Wetten”, nee het is eerder een verweven onderdeel van het gehele verhaal. Na afloop weet je waarom er Biechtmoeders en Belijdsters zijn, weet je waarom de Biechtmoeder wit draagt, weet je waarom zij haar haren lang draagt en je weet ook waarom Richard en Kahlan (de hoofdpersonen van de Wetten van de Magie) samen kunnen zijn ondanks hun magie en weet je waarom zij zulk een goed koppel vormen.

Hoewel ik verwachtte voornamelijk een uitleg van onduidelijkheden te lezen was dit totaal niet het geval. Hoe verder in het verhaal ik kwam hoe meer ik ging meevoelen met Magda en hoe moeilijker het werd om het boek weg te leggen. Door de uitgebreide schrijfstijl van Goodkind komt ook dit verhaal weer goed uit de verf. De aandacht voor details maakt het verhaal zeker boeiend en meer dan de verwachte uitleg. Ik heb dit boek echt met plezier gelezen en ben zeker meer dan eens kwaad geworden op personen in het verhaal. Misschien is het gewoon het “willen weten, het hoe en waarom” dat dit boek voor mij zo geslaagd maakte, maar ik kan het echt iedereen aanraden ook als je geen fan van de “Wetten” bent. Toch blijft er aan het einde een gemis over en zou ik zeker meer willen lezen over Magda en Tovenaar Merrit, gewoon om te weten hoe het nu verdergaat.