De Draken van Atlantis

ISBN 9789079552221

Welk kind droomt er nou niet van om op een draak rond te vliegen? Of over hoe het leven eruit zou zien in Atlantis? En de meest fantasievolle mensen dromen er misschien zelfs wel van om op een draak over Atlantis te vliegen.

Zandkruiper

Het verhaal begint met de jongen Bodo, die zijn hele leven lang al in een Zandkruipersdorp woont. Zandkruipersdorpen zijn afgelegen dorpen waar een bepaald soort draak (Bovidracs) wordt gehouden zoals wij hier koeien houden. Deze draken leveren draconietpeulen en deze draconietpeulen worden vervolgens in de stad weer gebruikt als grondstof voor andere zaken.

Net als op een boerderij is het hard werken en het is voor de jonge Bodo ook erg saai. Een goede reden dus om te dromen van een leven als drakenmenner. Maar tja, als Zandkruiper wordt je dat niet zo snel en gemakkelijk. Tot overmaat van ramp leeft er in het dorp ook nog een jongen genaamd Amon die het op hem gemunt heeft. Hierdoor komt Bodo steeds in de problemen. Al zijn die problemen lang niet zo erg als de problemen waar hij later in terecht komt.

Bodo wordt namelijk aangewezen als prooi voor de Drakenjacht. Het vervelende is dat de meeste prooien die jacht niet overleven. Nee, de kans is erg groot dat je in een dergelijke jacht als prooi de maag vult van een Vuurdraak. Om het nog een beetje erger te maken heeft Bodo een nieuwe vijand aangetrokken in de vorm van de drakenpage Nemis. Een verwende jongen die het totaal niet erg zou vinden als Bodo het leven liet. Pure ellende dus voor Bodo.

Helikopter

De Draken van Atlantis is een kinderboek voor jongeren vanaf 12 jaar. Karel Smolders hanteert daarom natuurlijkerwijs een simpel taalgebruik. Voor volwassenen leest het dus erg snel weg en het lezen wordt nog eens vergemakkelijkt doordat het verhaal slechts 176 bladzijden beslaat en het lettertype wat groter is.

Toch ergerde ik me aan één klein puntje. Op een gegeven moment vergelijkt de auteur het opstijgen van de draak met een helikopter, en zover ik me kan herinneren dacht de hoofdpersoon dit. Nu is het een fantasy wereld waar naar mijn weten geen helikopters voorkomen. Een dergelijke vergelijking komt dan ook wat vreemd over.

Voorspel

Na het uitlezen van het boek voelt het hele boek als een voorspel. Het grootste deel van het verhaal is simpel en hier en daar zelfs voorspelbaar, al kent het genoeg momenten die fantasievol in elkaar zijn gezet. Aan het einde wordt er echter gezinspeeld op complexere zaken die zich in die wereld voordoen. Als lezer kreeg ik dan ook erg het gevoel dat dit niet het laatste boek over Bodo zal zijn en dat een vervolgboek complexer van opbouw zal zijn. Zoals ook "de Hobbit" een voorspel was van "In de ban van de ring".

Karel Smolders heeft een simpel fantasy verhaal geschreven voor jongeren van 12 jaar en ouder, dat de mogelijkheid biedt om er in de toekomst een complexer vervolg op te schrijven. Leuk voor de kids die van draken en/of Atlantis houden.