Daemonium

ISBN 9789079552399

Daemonium is het tiende boek dat Johan Deseyn schreef. Het vertelt het verhaal van een verborgen genootschap van vijf mediums die in staat zijn om demonen op te roepen en te controleren. Dit doen ze natuurlijk om er financieel beter op te worden. Echter wil het hoofd van het genootschap net iets te veel en gaat het helemaal verkeerd. Een opgeroepen demon wil niet meer vastgebonden zijn aan het Rijk der Demonen en dus is het genootschap genoodzaakt iemand anders in te schakelen.

Thess Mulligan

Op jonge leeftijd zag Thess Mulligan dingen die normale mensen niet zagen. Haar vader zag die dingen ook en dus groeide Thess er redelijk zorgeloos mee op. De meeste dingen die ze zag waren ook niet bedreigend en ze kon er dus goed mee leven. In haar kindertijd verongelukken haar ouders echter en groeit ze verder op bij haar oma.

Door de verandering die het genootschap Daemonium in gang zet, wordt Thess echter gedwongen haar gaven verder te ontwikkelen. Daarnaast ontdekt ze steeds meer over haar verleden.

Final Destination

Net als in de film Final Destination komen behoorlijk wat mensen op een bizarre wijze om het leven. Niet omdat de dood achter ze aanzit, maar ditmaal is Daemonium de boosdoener. Deseyn weet elke moord creatief te benaderen en geen enkele moord lijkt dan ook op een ander in het boek. De ene gruwelijke moordwijze volgt de andere op met daartussendoor het verhaal van Thess en dat van het genootschap Daemonium. Tevens worden de moorden niet in chronologische volgorde weergegeven. Zo ontdek je als lezer langzaamaan hoe de gebeurtenissen in elkaar zitten en wat deze met elkaar te maken hebben. Hiermee wordt ook de spanning steeds verder opgeschroefd.

Belgische Stephen King?

Het is nogal wat om een Thrillerauteur te vergelijken met de koning van het genre, namelijk Stephen King. Als ik de achterflap van Daemonium lees dan wordt dit echter door andere recensenten wel gedaan. Het is natuurlijk een gemakkelijke manier om aan lezers duidelijk te maken hoe goed een auteur is. Zelf ben ik het met de vergelijking niet helemaal eens. Nu zullen jullie wel denken: Dan is Deseyn zeker niet zo goed. En dat bedoel ik er ook weer niet mee.

Wat ik van King heb gelezen bevatte altijd een vorm van briljantheid qua verhaal en personages, maar dan voorgedragen in een wat onnavolgbare manier van schrijven. Deseyn schrijft echter erg volgbaar. Geen enkel stuk hoef je te herlezen, aangezien alles duidelijk beschreven staat. Aan de andere kant is het niet zo briljant als de verhalen van King, al zijn de karakters wel goed neergezet. Deseyn is zeker beter dan de gemiddelde thrillerauteur en zijn werk bevat ook zo zijn eigen charme, waardoor Daemonium zeker voor de thrillerfans een genoegen is om te lezen. België is dus zeker een subliem thrillerauteur rijk, iets wat velen mogelijk niet verwachtten.

Met Daemonium weet Deseyn de Vlaamse en Nederlandstalige boekenmarkt te verrijken met een heerlijke thriller die niet misstaat naast de boeken van Stephen King.