Curse of the Mistwraith

Serie The wars of light and shadow
Uitgever Voyager
Verschenen 1993
ISBN 0586210695

Curse of the Mistwraith is het eerste boek uit een reeks van elf boeken, opgedeeld in vijf series. Ze vertellen wel één samenhangend verhaal. De schrijfster is Janny Wurts, bij veel fantasylezers bekend als co-auteur van de Keizerrijk-trilogie van Raymond E. Feist. Helaas hebben Nederlandse uitgevers Curse of the Mistwraith nog niet opgepikt.

Dat Janny Wurts ook prima alleen kan schrijven, bewijst ze met dit boek. De verhaallijn is lang en complex, maar ik zal een zo kort mogelijke samenvatting geven.

Halfbroers

Het boek gaat over twee halfbroers. Lysaer en Arithon. De eerste een wettig geboren zoon uit het koningshuis 's Illesid, de tweede een bastaardzoon uit het koningshuis 's Falenn. Lysaer heeft een ongetraind aangeboren talent voor lichtmagie, terwijl Arithon getraind is in de magie van de schaduwen. Wanneer Arithon wordt verbannen naar een andere wereld, is Lysaer door omstandigheden gedwongen hem te volgen.

Eenmaal in de andere wereld blijkt dat ze al verwacht werden. Een groep magiërs heeft namelijk al voorspeld dat zij zouden komen om een mistgeest te verslaan. Die mistgeest hult het land al zeer lang in een ziekelijk halfduister.

Verder zegt de voorspelling dat ze twee belangrijke, lang geleden omvergeworpen koningshuizen zullen herstellen. Het lukt de twee broers al vrij snel de mistgeest te verslaan, maar hierdoor ontstaat een groter probleem: vlak voor zijn nederlaag legt de geest een vloek op de twee halfbroers.

De vloek zorgt ervoor dat de halfbroers elkaar koste wat kost willen vermoorden, ook als dit het verlies van duizenden mensenlevens veroorzaakt. De broers verzamelen dan ook legers om zich heen. Er volgt een veldslag die uitloopt op een slachting en waarbij geen van beide partijen wint. Lysaer is echter niet bereid om op te geven. Er volgen dan ook nog meer veldslagen.

Goed en slecht

In de eerste paar hoofdstukken van het verhaal wordt Arithon als puur slecht afgeschilderd en Lysaer als puur goed. Al snel blijkt echter dat Arithon lange tijd behoorlijk verkeerd begrepen is en dat Lysaer een aantal gemene karaktertrekjes heeft die je niet van hem verwacht.

In de rest van het verhaal probeert Janny Wurts beurtelings sympathie te wekken voor Arithon en Lysaer. Omdat Arithon door zijn training in de magie beseft dat er een vloek op hem rust en zijn best doet ertegen te vechten, krijg je echter snel meer sympathie voor hem dan voor Lysaer, die zich zonder een moment na te denken overgeeft aan de vloek. Ook beseft Arithon heel goed dat zijn daden consequenties hebben en dat vergroot de sympathie voor hem nog meer.

Mannen versus vrouwen

Bij de magiërs is de macht niet bepaald goed verdeeld tussen mannen en vrouwen. De mannelijke magiërs van het verbond van zeven zijn onwaarschijnlijk sterk. Ze kunnen zoveel dat het bijna ongeloofwaardig wordt. De vrouwelijke magiërs, de Koriani, zijn slechts bemoeizuchtige dametjes die meer aan onbeholpen hekserij doen dan aan grootse magie.

Bovendien wordt het belangrijkste artefact van hun macht door de magiërs verborgen gehouden. Dit vind ik opmerkelijk in een verhaal van een vrouwelijke schrijver en ergens ook niet helemaal eerlijk. De andere vrouwen in het verhaal doen echter niet voor de mannen onder. Vooral de vrouwelijke afstammelingen van de omvergeworpen koningshuizen zijn behoorlijk sterk.

Schrijfstijl

Het boek is niet makkelijk te lezen. Janny Wurts houdt van lange zinnen die grammaticaal ook nog eens zeer complex zijn. Ook gebruikt ze woorden die niet bepaald standaard zijn in de Engelse taal. Er staan echter een aantal zeer mooie beschrijvingen in het boek en je krijgt al snel bewondering voor de schrijfkunst van Janny Wurts.

Omwille van de leesbaarheid van het boek had ze echter op zijn minst wat meer gangbare woorden kunnen gebruiken. Ik ben een geoefend lezer die vaak Engelse boeken leest, maar ik kwam vrij vaak woorden tegen waarvan ik nog nooit had gehoord en zinsconstructies waarvan ik niet wist dat ze mogelijk waren. Op een gegeven moment wen je echter aan de schrijfstijl. Laat je dus niet door de stijl weerhouden dit boek te lezen, want dat zou zonde zijn.

Zeer de moeite waard

Ondanks dat het verhaal een paar zwakke punten heeft, is het toch een groot genot om het te lezen. Het verhaal is vrij origineel en complex, wat het interessant maakt. Het feit dat beide broers net niet helemaal goed zijn en net niet helemaal slecht is ook erg leuk. Het is een verhaal waarin je makkelijk wordt meegezogen en op een gegeven moment wil je niets liever dan verder lezen. Zelfs na 800 bladzijden wil je toch eigenlijk nog meer, maar daarvoor heb je dan het tweede deel van de reeks nodig. Ik zou zeggen: lees het en ontdek het verhaal zelf!