Bericht uit Bloemrijk

Uitgever Parelz
ISBN 9789491074004

Uitgeverij Parelz geeft Bericht uit Bloemrijk uit ter nagedachtenis aan Wim Stolk (W.J. Maryson), die eerder dit jaar overleed.

Het boek begint met een blogbericht van Wim Stolk, waarin hij een pleidooi houdt voor bloemrijk taalgebruik in verhalen. Stolk zegt in deze blog dat je beter een wat moeilijker woord kunt gebruiken als dat het juiste woord op de juiste plaats is, dan een simpel woord dat niet helemaal past in het verhaal en de lading niet dekt. Hij vind het zonde om niet maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de Nederlandse taal. In zijn blog vertelt hij over zijn droom over het land Bloemrijk, waar hij de prachtigste zinnen kon vinden.

Bericht uit Bloemrijk bestaat uit verhalen van schrijvers die veel met Wim Stolk te maken hadden. Zij geven hun eigen visie op het begrip Bloemrijk en hebben geprobeerd hun verhalen te verfraaien met bloemrijk taalgebruik, zoals Wim Stolk dat graag zag. Ook hebben zij in sommige gevallen hun eigen band met Wim Stolk in de verhalen verwerkt.

De verhalen in het boek zijn allemaal van opvallend hoge kwaliteit. Wel wordt er op de achterflap van het boek al onderscheid gemaakt tussen de door de wol geverfde collega's van Wim Stolk en de beginnende schrijvers waarvan hij meer een soort mentor was. Dit onderscheid is in het boek wel te merken. De verhalen van de ervaren collega's steken net iets boven de verhalen van de beginnende schrijvers uit. De beginnende schrijvers komen vooral in het begin van het boek voor, waardoor niet helemaal een evenwichtige mix van beginnende schrijvers en ervaren schrijvers is ontstaan.

Ook is er een duidelijke tegenstelling in het boek tussen concrete verhalen en abstracte verhalen, waarin veel metaforen voorkomen en die niet helemaal eenduidig zijn. De meer abstracte verhalen kunnen op meerdere manieren uitgelegd worden, en je moet moeite doen om de bedoeling van de verhalen te achterhalen.

In het begin en aan het eind van het boek zijn de meer concrete verhalen te vinden. De abstracte verhalen lijken meer geclusterd in het midden. Ik had ze persoonlijk liever wat verspreid over het boek gezien, want nu is het op een gegeven moment erg vermoeiend om meerdere, soms extreem abstracte verhalen achter elkaar te lezen. Het lezen van abstracte verhalen gaat nu eenmaal bij de meeste mensen iets moeizamer.

Soms kom je zinnen tegen die niet lekker lopen of niet helemaal kloppen. Normaal gesproken worden de verhalen van Parelz erg streng geredigeerd, dus het lijkt erop dat de druk om dit boek snel na de dood van Stolk uit te brengen dit keer tot enige haast heeft geleid bij het redigeren. Het is echter niet zo dat de verhalen wemelen van de slecht lopende zinnen. De schrijvers in dit boek zijn erg getalenteerd en zijn daarom zelf ook al heel goed in staat hun zinnen goed te brengen.

De afgelopen alinea's van deze recensie lijken vrij kritisch, maar dat betekent niet dat dit geen goed boek is. De auteurs zijn duidelijk getalenteerd en de verhalen zijn vaak heel verrassend. Ook de onderwerpen zijn soms heerlijk onconventioneel. Dit zijn zeker geen standaard fantasyverhalen. Het is de auteurs ook goed gelukt om hun taalgebruik bijzonder en bloemrijk te maken. Van sommige zinnen kun je echt genieten. Verder staat in dit boek een nog niet eerder gepubliceerd verhaal van Wim Stolk. Ook dat verhaal is bijzonder om te lezen.

Al met al is dit een prima verhalenbundel waar je echt van kunt genieten. Het is een mooie 'ode aan W.J. Maryson', zoals de ondertitel al aangeeft. Dit boek is het lezen zeker waard.