Amber

Uitgever Zilverspoor
ISBN 9789490767242

Amber is de debuutroman van Hati Bell. Naast schrijfster is zij juriste.

Amber O'Neill is een dryade met een unieke, maar gevaarlijke gave. Ze leeft in een verborgen bovennatuurlijke gemeenschap in een Engels stadje. Naast dryaden wonen daar ook halfdraken en kobolden. Ambers leven komt op zijn kop te staan als haar school, waar naast mensen alleen dryaden naar school gaan, fuseert met een school waar veel leerlingen halfdraken zijn. Draken en dryaden zijn namelijk al eeuwen aartsvijanden van elkaar. Er onstaat dan ook onmiddelijk een strijd, waar Amber tegen haar wil nauw betrokken bij raakt. Haar ontmoeting met een wel heel bijzondere jonge halfdraak maakt het voor Amber niet makkelijker. En dan is er nog het wel erg akelige visioen dat ze kreeg zodra ze met hem in aanraking kwam.

Dit boek heeft een aantal kenmerken die typisch zijn voor een young adult, zoals hoofdstukken over puberproblemen en onmogelijke liefdes. Het biedt echter meer dan de meeste andere young adultverhalen. De rassen die erin voorkomen zie je niet vaak in andere boeken. Dat de jongeren uit de bovennatuurlijke gemeenschap naar een gewone school gaan en elkaar daar stiekem bevechten is ook best origineel te noemen.

De twee hoofdkarakters, Amber en Drake, zijn goed uitgewerkt. Ze maken ook echt een ontwikkeling door en leren zichzelf steeds beter kennen. Amber groeit bijvoorbeeld van een vrij naïef meisje dat de hele tijd gered moet worden uit penibele situaties, uit tot een sterke jonge vrouw die precies weet wat ze wil en die zichzelf heel goed kan verdedigen. De naïviteit en hulpeloosheid van Amber wordt in het begin overigens wel wat overdreven. Drake komt voor dillemma's te staan die hem uiteindelijk veel sterker maken. De andere karakters blijven wat meer op de achtergrond. Sommige karakters, zoals Logan, blijven wat ongrijpbaar.

Het boek speelt zich duidelijk af in de moderne tijd. De hoofdstukken beginnen met quotes uit bekende nummers die vrij recent zijn uitgebracht. Ook wordt er gerefereerd aan films die nog niet zo lang geleden in de bioscoop waren. Moderne technologie is ook ruimschoots aanwezig. Vooral voor jongeren kan dit fijn zijn, omdat ze zich dan beter kunnen inleven in het verhaal.

Ondanks dat dit boek een uitgebreide omschrijving geeft van een bijzondere romance, is het uiteindelijk geen zoetsappig verhaal. Het verhaal heeft veel pit en is ook behoorlijk spannend te noemen. De meeste hoofdstukken eindigen met een prettige cliffhanger. Ook zitten er een aantal goed beschreven gevechtsscenes in het boek.

Het einde van het boek komt als een grote verrassing. Het is ook een heel ander einde dan ik tot nu toe heb gelezen in dit genre boeken. Ik vond de verrassing op zich zeker positief. Verder zal ik niets over het einde zeggen.

Ik vind dit een bijzonder debuut met interessante en sterke personages. Eigenlijk hoop ik dat er nog meer delen komen waarin je als lezer bepaalde personages opnieuw tegen zult komen.