The Adamantine Palace

Uitgever Gollancz
ISBN 9780575083745

The Adamantine Palace is het eerste deel van een trilogie, waarvan het tweede en derde deel nog geschreven moeten worden. Het is geschreven door Stephen Deas.

In de wereld van de Adamantine Palace leven veel draken. Deze draken zijn van zichzelf heel intelligent en kunnen telepatisch communiceren. Ze worden echter al vanaf het moment dat ze geboren worden in toom gehouden door een magisch drankje, gemaakt door alchemisten. Dit drankje zorgt ervoor dat hun intelligentie en telepatisch vermogen verdwijnen.

De draken worden vooral gebruikt als machtsymbool door de adel. Het is erg moeilijk om aan een draak te komen en aan het verkrijgen van een draak gaat een heleboel omkoping en politiek gekonkel vooraf.

Op een gegeven moment ontsnapt er tijdens een gevecht een draak. Doordat deze draak nu het magische drankje niet meer krijgt, komt ze tot volle wasdom.

Dit betekent echter niet dat ze nu een wijze en vreedzame draak wordt. Ze wordt een wezen dat wel goede trekken heeft, maar ook vrij bloeddorstig en agressief is. Dit maakt dat je je als lezer afvraagt wie er nu slecht is: de alchemisten die de draken onderdrukken of de draken zelf.

Ondertussen wordt er door de adel hevig gevochten om de troon van de Spreker. Dit is een machtige persoon die alle koningen en koninginnen in het rijk ter verantwoording kan roepen. Er wordt niet gevochten met soldaten maar door middel van politieke intriges.

Het is in dit boek lastig te bepalen met welke hoofdpersoon je als lezer sympathie moet hebben. Alle hoofdpersonen zijn eigenlijk door en door gemeen. Sommigen zijn net iets minder gemeen dan anderen, maar niemand is sympathiek genoeg om je echt in te verplaatsen. Nu kun je er voor kiezen om sympathie te hebben met degene die aan de winnende hand is. Maar wie er aan de winnende of verliezende hand is, verandert ongeveer iedere vijf bladzijden.

Dit maakt wel dat het boek erg spannend is en dat het onmogelijk te voorspellen is wat er gaat gebeuren. Iedere keer als je net door denkt te hebben wat iemand van plan is, gebeurt er wel weer iets totaal onverwachts. Dit wordt versterkt doordat de hoofdstukken maximaal vijf bladzijden lang zijn. Bovendien heeft ieder hoofdstuk een andere point of view.

Al met al is dit een chaotisch boek dat soms zo snel geschreven is, dat je een aantal keer terug moet bladeren om te achterhalen wat er nu precies gebeurt. Het helpt ook niet echt dat het boek niet in chronologie wordt verteld. Soms gebeurt er iets en dan krijg je een hoofdstuk later te horen wat er aan die gebeurtenis vooraf ging.

Toch is het boek zeer vermakelijk. Het komt traag op gang maar na een bladzijde of honderd begint het verhaal opeens met een noodgang te lopen en wordt het echt spannend. De onvoorspelbare wendingen houden het interessant. De hoofdpersonen zijn meesterlijk in hun slechtheid en ook de draak heeft haar eigen, zeer boeiende point of view. Ondanks een aantal nadelen is het boek toch wel aan te raden en leuk om te lezen.