Wat mist het Aeon-forum?

Voor feedback en mededelingen over Aeon.

Moderator: Beheerders

Viconia
Kosmonaut

Re: Wat mist het Aeon-forum?

Bericht door Viconia » 30 mar 2010 15:38

Inderdaad.

De nieuwe layout is natuurlijk helemaal het einde, maar wat heb je er uiteindelijk aan als de activiteit op het forum echt te wensen overlaat? Ik zit nu al een aardig tijdje op Aeon en ben bij vlagen ook niet een bron activiteit.Toch kijk ik dagelijks op het forum, en het gebeurt maar af en toe dat er sprake is van enig leven. Ik weet dat de fantasy hype van LOTR, waarvan ieder fantasy forum mee geprofiteerd heeft, aan het afnemen is. Dat hoeft echter nog niet betekenen dat dit forum hetzelfde lot zou moeten gaan als dat van andere soortgelijke communities.
Ik had laatst met iemand over Aeon. Hoewel deze persoon het een erg leuk forum vond, had hij het erg moeilijk mee om hier zijn draai te vinden. Hij had het gevoel dat op het forum voornamelijk een clubje vrienden rondhing die ongetwijfeld onbewust er voor zorgden dat nieuwelingen vaak in discussies overgeslagen werden. Niet dat ik dat zelf nu als de reden wil aangeven van wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, maar het is zeker iets waar over nagedacht zou kunnen worden.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 30 mar 2010 22:20

Misschien dat die persoon zelf dan ook kan reageren met waarom deze dat gevoel heeft?

Mijn gevoel zegt me dat meerdere oud leden ook nog wel op Aeon komen kijken. Wat ik dan jammer vind is dat deze inderdaad niet meer zo vaak posten. Zelfs niet op berichten waarvan ik het vermoeden heb dat ze daar in het verleden direct op zouden hebben gereageerd. Het hoe en waarom weet ik niet, en dat zit me eigenlijk best wel dwars.

Nieuwe leden zijn zo ver ik weet zeer welkom. Die geven als ze actief zijn toch weer nieuwe input. En daar waar ik kan reageren doe ik dat ook wel. Maar tja, het genre dat op Aeon wordt besproken heeft toch wel een redelijke breedte, dus overal kan ik nou ook weer niet op reageren. Daarnaast posten sommige nieuwe leden ook op een manier waardoor er niet op gereageerd kan worden.

T.a.v. sommige oud leden die hier niet tot nauwelijks meer langskomen. Van sommigen weet ik wel de reden namelijk. Zo zijn er enkele leden die gewoon andere interesses hebben gekregen of het juist gewoon te druk hebben met studie, werk en/of relatie. Daarnaast zijn er leden vertrokken met een kwaad gezicht, erg jammer maar daar is naar mijn weten nog weinig aan te doen. Af en toe por ik wel eens wat mensen om weer eens op Aeon te kijken en te posten (waar ik dan best vaak de melding krijg van: Oh ja, Aeon... dat was ik helemaal vergeten), maar dat heeft ook niet altijd succes.
Voor mij is Aeon al vanaf het begin een soort van warm bad geweest. Een soort van familie. En zoals in elke familie wil de samenstelling daarvan nog wel eens veranderen. En net als bij een familie worden de leden ervan gemist. Ze zijn dan ook van harte welkom om terug te komen, maar dat moet de andere kant dan ook willen. Aan de andere kant is nieuwe aanwas ook welkom. Maar net als met een net geboren kind worden die wel een beetje opgevoed. :P En mocht een nieuweling problemen hebben... dan staat het beheer altijd klaar (al kan het soms even duren voor er reactie komt... want wij oudjes hebben ook zo onze slaap nodig).

Goed, dat was al een aardig stukje tekst... dus ik houd er even mee op en ben benieuwd naar de reacties.

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Bericht door Midwinter » 31 mar 2010 09:28

Hm, dat Aeon voor nieuwe leden gesloten of intimiderend is, hoor ik voor het eerst. Noemde dat persoon ook concrete topics/situaties, Vic? Niet dat ik het wil afdoen als onzin, juist niet. Ik heb op genoeg forums rondgehangen om te weten dat vrijwel overal zo'n kliek ontstaat. Op Aeon heb ik dat nooit ervaren (zeker de laatste 1-2 jaar niet), maar dat lijkt me logisch voor iemand die er vanaf het begin bij is.

Zijn er ook nieuwere leden (dus niet de mensen die hier al vijf jaar posten) die hier iets over willen zeggen?

Wat mij de laatste jaren opvalt op Aeon: het lijkt wel alsof de drempel om te reageren veel hoger ligt dan vroeger. Ik zie te vaak topics die goed gelezen worden en toch nauwelijks reacties voortbrengen. Kan zijn dat we dit zelf in de hand hebben gewerkt door de strikte moderatingstijl die we een aantal jaren geleden hanteerden.

Reacties hoeven niet altijd doordachte, wetenschappelijk onderbouwde betogen van achthonderd woorden te zijn. Ook korte reacties (al is het maar in de trant van 'goh, leuk boek, dat moet ik eens opzoeken, bedankt voor de tip, etc.') voegen activiteit toe en mogelijk iets waar andere Aeonners op kunnen reageren. Op zijn minst haal je die gevreesde '0' weg. Niets is minder uitnodigend dan een wegzakkend topic zonder reacties.

Viconia
Kosmonaut

Bericht door Viconia » 31 mar 2010 10:59

Hm, dat Aeon voor nieuwe leden gesloten of intimiderend is, hoor ik voor het eerst. Noemde dat persoon ook concrete topics/situaties, Vic? Niet dat ik het wil afdoen als onzin, juist niet. Ik heb op genoeg forums rondgehangen om te weten dat vrijwel overal zo'n kliek ontstaat. Op Aeon heb ik dat nooit ervaren (zeker de laatste 1-2 jaar niet), maar dat lijkt me logisch voor iemand die er vanaf het begin bij is.
Het was mij nu ook niet eerder echt opgevallen, maar ik ben er vrij zeker van dat de gevoelens van deze persoon in ieder geval vrij oprecht zijn. Het betrof voornamelijk discussies waarin de reacties van deze persoon voornamelijk genegeerd werd in de zin van dat het net leek alsof de post niet bestond. Daarnaast, en dat is dan voornamelijk een gevoelskwestie, had men het idee dat iedereen zodanig op het forum onderling bezig was, dat er voor een nieuweling niet echt ruimte was. Ik heb gevraagd om ook een reactie van de persoon zelf, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat die daar nu ook niet echt om zit te springen. Verder wil ik het nu ook niet als HET probleem aankaarten, maar eerder als een klein puzzelstukje wat zou meegedragen kunnen hebben aan het geheel.
T.a.v. sommige oud leden die hier niet tot nauwelijks meer langskomen. Van sommigen weet ik wel de reden namelijk. Zo zijn er enkele leden die gewoon andere interesses hebben gekregen of het juist gewoon te druk hebben met studie, werk en/of relatie. Daarnaast zijn er leden vertrokken met een kwaad gezicht, erg jammer maar daar is naar mijn weten nog weinig aan te doen. Af en toe por ik wel eens wat mensen om weer eens op Aeon te kijken en te posten (waar ik dan best vaak de melding krijg van: Oh ja, Aeon... dat was ik helemaal vergeten), maar dat heeft ook niet altijd succes.
Leden dwingen om terug te komen heeft inderdaad geen zin, je kan ook niet verwachten dat iedereen actief zal blijven. Dat er een vaste kern ontstaat is ook niet meer dan normaal, maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat de bezoekers op Aeon alleen nog maar bestaan uit die vaste kern. (ik heb daar geen statistieken van, dus aub verbeter me als ik ongelijk heb). En de vaste kern..wel, die is volgens mij ook een beetje ingeslapen. :P

Zie dit verder trouwens ook niet als een aanval op Aeon of diens beheerders. Iets valt me op en ik meld het gewoon. Tot mijn schrik zag ik dat ik van de week al zo'n 6 jaar op dit forum rondhang, dus dat zegt ook wel dat er meer dan voldoende goeds op dit forum terug te vinden valt.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 31 mar 2010 21:58

Dwingen doe ik ze ook niet. Dat scheelt.

Tja, de vaste kern heeft nou eenmaal meer binding met Aeon. Dus die zullen wel langer blijven posten dan nieuwe leden die er (nog) geen binding mee hebben.

Plaats reactie