Wat mist het Aeon-forum?

Voor feedback en mededelingen over Aeon.

Moderator: Beheerders

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Wat mist het Aeon-forum?

Bericht door Ysgrublaidd » 29 apr 2009 10:16

Gewoon om even te pijlen, hier een paar open vragen naar jullie allen.

Wat mis jij op het forum van Aeon?
Waarom vind jij dat dat een gemis is op Aeon?

Minnie
Beheerder

Re: Wat mist het Aeon-forum?

Bericht door Minnie » 29 apr 2009 14:22

Ik vind discussie rond boeken wel intressant...

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 29 apr 2009 17:07

En hoe zou jij dat dan willen zien?

Op het moment is die optie er namelijk wel. Er zijn verschillende topics voor zowel specifieke boeken als voor auteurs. Al posten de meeste alleen maar wat ze gelezen hebben in het Welk boek lees je nu? topic. Dus dit punt ligt in mijn ogen erg bij de leden zelf. Misschien dat je een manier weet om dit aantrekkelijker te maken? Ik sta open voor suggesties. :)

Rule
Fortuinzoeker
Contacteer:

Bericht door Rule » 30 apr 2009 07:46

Toegevoegde waarde naast het forum, vooral een nieuwssectie. En op het forum zelf mis ik een beetje het overzicht. Kan zijn omdat ik hier vrij nieuw ben, maar dan maakt het het nog geen minder punt qua overzichtelijkheid. Bovendien moet je alle fora openklikken om te zien wat er nieuw is, erg veel moeite met meestal weinig resultaat.

delea
Kosmonaut

Bericht door delea » 30 apr 2009 08:58

@ Rule: je kan ook boven het forumoverzicht klikken op 'Toon nieuwe berichten', als je snel wilt zien waar er allemaal nieuwe berichten zijn gepost.

Wat Aeon mist? Ik heb de indruk dat er sinds de update (bijna) geen columns, recensies en dergelijke meer geschreven worden. Die mis ik toch wel een beetje.
Ik zal er nog eens verder over nadenken want heb nu niet echt tijd :-)

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Bericht door Midwinter » 30 apr 2009 09:15

Ik wil niet flauw doen, maar de vraag was: 'wat mist het forum', en ik zou persoonlijk graag zien dat dit topic hierop gericht blijft. De 'toegevoegde waarde' komt weer terug, maar aangezien dit tot op heden een eenmansproject is van iemand die al behoorlijk druk is met andere dingen, gaat er gewoon tijd in zitten.

Desondanks goed om dit te horen, want het geeft aan dat we hier niet voor niets mee bezig zijn. :)
En op het forum zelf mis ik een beetje het overzicht. Kan zijn omdat ik hier vrij nieuw ben, maar dan maakt het het nog geen minder punt qua overzichtelijkheid.
Kun je specifieker zijn? Gaat het om de structuur van het forum, naamgeving, de indeling van bepaalde pagina's, mis je een bepaalde functie...?

Minnie
Beheerder

Bericht door Minnie » 30 apr 2009 10:42

Minnie schreef:Ik vind discussie rond boeken wel intressant...
Ik bedoel hiermee niet de topics die we al hebben. (daar wordt inderdaad niet zo veel in gepost, spijtig)
Maar zo'n gezamelijke discussie. Samen een boek uitkiezen, en dan na het lezen een discussie errond hebben.
(zoals op de FF-leesclub Ys, daar kom je toch wel eens?) Begrijp je wat ik wil zeggen?

Grimreaper
Eeuwentemmer
Contacteer:

Bericht door Grimreaper » 30 apr 2009 11:21

Echte discussies. Topics over boeken zijn er wel enzo maar zelden discussies. Dit geld eigenlijk voor de meeste topics. Men posts zijn mening en is klaar met het topic, men kijkt niet naar de posts van een ander of 'agrees to disagree'.

(Jaja ik lees nog steeds aeon :P )

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 30 apr 2009 17:35

Ik snap je Minnie.
Grimreaper schreef:Men posts zijn mening en is klaar met het topic, men kijkt niet naar de posts van een ander of 'agrees to disagree'.
Vind ik persoonlijk ook erg jammer, maar vraag me af of we als beheer zijnde er iets aan kunnen doen. Dit is meer een gewoonte van de leden. Zoals je zelf ook al aangeeft ;):
Grimreaper schreef:(Jaja ik lees nog steeds aeon :P )
Waarom alleen lezen? ;) Schop die topics eens flink en wakker discussie aan. Aeon lees je niet alleen... dat moet je gewoon leven. :fluit:

Rule
Fortuinzoeker
Contacteer:

Bericht door Rule » 01 mei 2009 05:42

Oh juist, die knop met 'Toon nieuwe berichten' scheelt al een hoop ja :P
Ik wil niet flauw doen, maar de vraag was: 'wat mist het forum', en ik zou persoonlijk graag zien dat dit topic hierop gericht blijft. De 'toegevoegde waarde' komt weer terug, maar aangezien dit tot op heden een eenmansproject is van iemand die al behoorlijk druk is met andere dingen, gaat er gewoon tijd in zitten.
En hoe is de toegevoegde waarde waar ik op doel niet iets wat het forum mist?
Dit probleem hebben we ook op FR, waar het forum 90% van de site is. We proberen een zo breed mogelijk platform te bieden voor fantasy aanbieders en liefhebbers, maar het is moeilijk om te verschuiven van enkel het forum waar de site zijn bestaansrecht aan ontleend.
Aeon is in mijn ogen echt alleen een forum, en het is prima als dat de doelstelling is, maar om leden aan te trekken en geïntresseerd te houden is er meer nodig dan alleen een plek waar deze met elkaar in discussie kunnen.

Natuurlijk snap ik dat het tijd kost, maar wat heeft dit voor relevantie met de vraag van wat er mist?

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Bericht door Midwinter » 01 mei 2009 09:39

En hoe is de toegevoegde waarde waar ik op doel niet iets wat het forum mist?
Ontken ik dat dan?

Forum, recensies en nieuwsberichten zijn totaal verschillende soorten content. Zowel inhoudelijk als administratief.

Van het nut van de laatste twee contenttypen hoef je mij niet te overtuigen, want dit zijn jaren vaste onderdelen van Aeon geweest. Met een eigen voorpagina en een apart (dus los van het forum) onderdeel voor recensies. Ik denk dat we hier zelfs eerder mee waren dan FR. Vorig jaar hebben we de beslissing genomen om het forum een broodnodige upgrade te geven en de rest in een later stadium te laten terugkeren.

Ik stel het op prijs dat jullie dit aangeven, echt waar. Ik geef op mijn beurt aan dat we hier al mee bezig zijn. En dat het voor ons geen onderdelen van het forum zijn, maar net als het forum onderdelen van Aeon.

Gwywen
Oerschepsel
Contacteer:

Bericht door Gwywen » 02 mei 2009 16:24

Wat Aeon mist is Actie! :-D Naamsbekendheid en actie! Er was ooit een idee om flyers uit te delen op Castlefest of zoiets, waarom is dat nooit goed van de grond gekomen? Als iedereen die zich betrokken voelt een stapeltje uitprint moet dat vrijwel kosteloos kunnen.

Verder, in vergelijk met andere fantasyfora waar ik kom, en die wel erg actief zijn: daar is nog meer ruimte dan hier voor niet-fantasygerelateerde onderwerpen. Zodat mensen ook voor hun huis- tuin- en keukenpraatjes op dat forum terecht kunnen (en er minder versnippering plaatsvindt. Als je op Aeon je ei niet kwijt kunt over iets persoonlijks, ben je misschien sneller geneigd op het Libelleforum of zoiets te gaan posten).

Wat je daar ook ziet zijn boekdiscussies die zich op één aspect of personage van een boek richten (bijvoorbeeld op de vraag of De Jachthond inderdaad nog leeft en of hij en Sansa elkaar ooit nog zullen tegenkomen in het boek). Hier worden dit soort discussies niet echt gevoerd, of de topics worden al betrekkelijk snel samengevoegd.

Maar, moet ik er eerlijk bij zeggen: dat zijn beide Engelstalige fora en daar is de aanloop natuurlijk sowieso al groter, gewoon omdat het taalgebied veel groter is.

Wat Aeon op dit moment mist, als ik het nieuwe forum open: een duidelijk thema. Iets pakkends, waardoor je meteen weet dat je op hét forum voor fantasyliefhebbers aanbeland bent. Ik denk dat het huidige plaatje bovenin de lading niet voldoende dekt. Het wisselende plaatje van het oude Aeon deed dat m.i. net iets meer.

Overigens hulde voor iedereen die zich achter de schermen inspant om Aeon zo goed mogelijk te profileren.

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 03 mei 2009 11:01

Gwywen schreef:Er was ooit een idee om flyers uit te delen op Castlefest of zoiets,
Dit soort ideeën staan nog steeds in de planning. We willen dit echter pas doorzetten als Aeon helemaal up-to-date is, zodat we nieuwe leden ook iets moois te bieden hebben.
Gwywen schreef:Verder, in vergelijk met andere fantasyfora waar ik kom, en die wel erg actief zijn: daar is nog meer ruimte dan hier voor niet-fantasygerelateerde onderwerpen.
Even een quote uit Welkom op de marktplaats:
In dit forum mag in principe over alles gepraat worden, zolang iedereen zich aan de regels houd. Dat betekent onder andere dat hier niet zomaar reclame gemaakt mag worden voor bepaalde diensten of websites. Onthoud goed: de Marktplaats is geen uithangbord voor eigen doeleinden, al suggereert de naam het tegenovergestelde. Daarvoor kun je terecht in het Badhuis.
Ik ken ook een paar fora die ooit begonnen zijn als fantasyfora, maar doordat er in hun "niet-fantasy gedeelte" het meeste gepost werd hebben deze dat deel uitgebreid. Wat je dan krijgt is eigenlijk een algemeen forum met een beetje fantasy. Waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. Naar die kant willen we ons niet profileren en dus is er voor gekozen om het "niet-fantasy gedeelte" klein te houden. Niet fantasy onderwerpen in Marktplaats en forum-spelletjes en dergelijke "onzin" in badhuis. Toch mag daar bijna alles gepost worden. De ruimte is er dus wel. Goed, het kan wat onoverzichtelijk worden, maar er is ook nog een zoekfunctie. Daarnaast vind ik de activiteiten daar zo laag dat het opsplitsen in mijn gedachten niet nodig is. Mochten leden daar heel erg actief worden en er een situatie ontstaan dat we meerdere topics onder één forumdeel kunnen stoppen dan wil ik er wel eens over na gaan denken of dit nuttig is

Een forum groeit door de activiteit van leden, niet door het kunstmatig zo neer te zetten. Althans zo zie ik het.
Gwywen schreef:Wat je daar ook ziet zijn boekdiscussies die zich op één aspect of personage van een boek richten (bijvoorbeeld op de vraag of De Jachthond inderdaad nog leeft en of hij en Sansa elkaar ooit nog zullen tegenkomen in het boek). Hier worden dit soort discussies niet echt gevoerd, of de topics worden al betrekkelijk snel samengevoegd.
Dit soort topics worden, volgens mij, amper door leden aangemaakt. En als ze al worden aangemaakt dan vallen ze erg snel dood. En dan vinden wij het als beheer zijnde handiger als deze gewoon in 1 topic worden ondergebracht. Zoals je al zelf aangeeft, leven deze topics door de activiteit van leden. Iets wat wij op dit moment jammerlijk missen. Tegen Engelstalige fora kunnen we niet opboksen en in vergelijking met een groot deel van de Nederlandse fora hebben wij een iets andere insteek.
Gwywen schreef:Het wisselende plaatje van het oude Aeon deed dat m.i. net iets meer.
Het probleem was dat er destijds gebruik werd gemaakt van plaatjes waarop copywright lag. Daarnaast is het voordeel van één plaatje dat je dit als logo kunt gebruiken. Zoals bijvoorbeeld op flyers. En dan is één plaatje wel zo herkenbaar.
Gwywen schreef:Overigens hulde voor iedereen die zich achter de schermen inspant om Aeon zo goed mogelijk te profileren.
Dank je wel. :)

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 03 jun 2009 19:37

*Kick*

Dit topic staat nu al een tijdje stil. En er zijn toch echt wat discussie punten aanwezig. Dus mensen... discussieer mee. Want een discussie blijft niet leven als niemand meer post.

Er is bijvoorbeeld even het punt van specifiekere topics. Nu is die mogelijkheid best aanwezig op Aeon, naar mijn idee, maar blijkbaar weet men die niet te vinden. Dus hoe zouden jullie dat dan concreet willen zien? Dus niet een voorbeeld noemen van een ander forum, maar gewoon echt concreet hoe het volgens jullie zou moeten. En wel zo dat leden er mee werken.

Hoe kijken jullie naar niet-fantasy topics? En onzin topics? In mijn ogen bestaan er voldoende opties om deze aan te maken. Maar ergens gaat het dus fout. Iemand ideeën?

Minnie
Beheerder

Bericht door Minnie » 03 jun 2009 21:14

Over het algemeen kijk ik weinig in topics die niets met boeken te maken hebben.
Dat intresseert mij wat minder. Het stoort mij niet dat het ook op het forum staat, dat niet, maar ik heb er meestal weinig intresse voor.

Ik ben trouwens nog steeds voor gezamelijke discussies rond een boek. Een echte discussie dan. Niet de topics die er nu zijn over boeken of auteurs.

Dus zoiets bedoel ik:

* Mensen die geïntresseerd zijn geven een voorkeur van een boek. (best wel een die nu nog steeds verkrijgbaar is zodat iedereen de kans heeft een exemplaar te lezen door zelf een te kopen of via de bieb te bestellen)
* Die boeken gooien we in een poll, die we een tijdje open laten staan. Hierin maak je opnieuw een keuze, het kan altijd dat je een ander boek kiest dan wat je voorgesteld hebt. Ook kunnen andere mensen, die geen boek voorgesteld hebben een keuze maken! Iedereen kan toch meedoen he.
* We spreken ook een datum af. Kan maandelijks een boek zijn, of tweemaandelijks, trimestrieel... Gewoon dat we de tijd hebben het boek effectief te lezen.
* Dan geven we ieder onze mening over + eventuele vragen dat je aan andere lezers hebt kunnen hier gesteld worden, ja een discussie he. Waarom je iemand wel goed vind, juist niet...

Plaats reactie