Chatten op Aeon: een handleiding

Voor feedback en mededelingen over Aeon.

Moderator: Beheerders

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Chatten op Aeon: een handleiding

Bericht door Midwinter » 20 jul 2005 14:25

Aeon is in de eerste plaats natuurlijk een forum, maar we hebben ook een chatbox die voor alle leden geopend is. In dit topic wordt verteld hoe je via een los programma (mIRC) verbinding kan maken met onze chat en er worden ook enkele standaard 'trucs' uitgelegd.

Veel gestelde vragen en trucs
  • Wat betekent die @ voor de naam van sommige chatters?
    Chatters met een @ voor hun naam zijn de beheerders van de chatbox. Zij hebben de mogelijkheid om mensen eruit te gooien of zelfs permanent te weren.

Mag ik ook een @ voor mijn naam?
    Nee. Als je die vraag moet stellen, kom je er hoogstwaarschijnlijk niet voor in aanmerking.

Hoe plaats ik een 'actie' regel?
    Met een 'actie' bedoelen we chatregels als: * Midwinter slaat X met een rotte vis om de oren. Je kan dit bereiken door voor je bericht '/me' te zetten. Dus bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

/me slaat X met een rotte vis om de oren
    Hoe verander ik mijn naam in de chatbox?
    Je kunt je naam veranderen terwijl je in de chatbox zit. Doe dit met behulp van het volgende commando:

/nick JeNieuweNaam
    Hoe kan ik grappige dingen als 'Woohoo' en 'Wiiii' in mijn chatberichten voegen?
    Dat kan alleen met het programma mIRC/Zwartekat. Zie verder in dit topic een gids voor het installeren en instellen van Zwartekat.

Hoe geef ik in de chatbox weer naar welke muziek ik op dit moment luister?
    Ook hiervoor is Zwartekat vereist. Zit je al via dat programma in de chat, vraag dan aan de aanwezige chatters hoe het moet.
Waarom en hoe Zwartekat gebruiken?

De meest voor de hand liggende manier om in onze chatroom te komen, is het scherm te lanceren doormiddel van de web-chat. Veel vaste chatters geven echter de voorkeur aan een chatprogramma. Het programma dat wij vanuit Aeon aanraden is Zwartekat mIRC: Aeon Editie. Waarom gebruik maken van Zwartekat?
  • Eenmaal ingesteld is het veel sneller en toegankelijker dan chatten via de website. Met twee muisklikken en een paar seconden wachten ben je de chat binnen.
  • Het is stabieler. Via het venster op Aeon (dat gebruikt maakt van Java) wil de verbinding nog wel eens verbroken worden of loopt zelfs je hele browser vast.
  • Het biedt meer mogelijkheden. Van functionele zaken als het scherm laten knipperen in de taakbalk en het uitwisselen van bestanden, tot ludieke dingen als 'Willekeurige verzegden en versprekingen' en 'now playing'-weergave van MP3's.
  • De Aeon-editie van Zwartekat staat bol van de scripts met 'insiders jokes', speciaal voor leden van Aeon. Wiiiii! Nee, ik ga niets verklappen. ;)
Een eenvoudige gids voor het installeren en instellen van Zwartekat mIRC:
  1. Download de Aeon Editie van Zwartekat hier.
  2. Pak het ZIP-bestand uit waar je maar wil en start het programma op met mirc.exe.
    N.B.: wanneer je het programma opstart, zal het je via een popup laten weten dat je het slechts 30 dagen mag gebruiken en daarna moet registreren. Dit is een loos dreigement; ook na de termijn van 30 dagen kun je het programma blijven gebruiken. Klik de popup weg met continue.
  3. Klik op de knop Options (tweede knop van links) en open daar de categorie Connect. Geef hier je naam, emailadres, gewenste nickname en alternatieve nickname op.
  4. Alles wat in het vervolg hoeft te doen om in onze chatbox te komen, is op de groene knop Connect te drukken.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Bericht door Christine » 24 jan 2008 15:11

Ik zit in Zwarte Kat, maar ik weet niet meer precies welk kanaal ik moet /join-en! :'(

Ik dacht dat dit /join Aeon of /join #aeon was, maar ik weet het niet meer! Wie kan mij helpen?

- Christine -

Ysgrublaidd
Forum admin
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 24 jan 2008 15:13

/join #aeon zou juist moeten zijn... mits je op irc.chat4all.org zit.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Bericht door Christine » 24 jan 2008 15:13

Ik was er inmiddels al, maar bedankt voor de snelle reactie Ys! :-D

after_eden
Eeuwentemmer

Bericht door after_eden » 24 jan 2008 15:14

Het is:

/join #aeon
Edit: Damn te laat :P

delea
Kosmonaut

Bericht door delea » 24 jan 2008 20:46

Ik heb weer het probleem dat ik op mijn vorige pc ook had: zodra ik Zwartekat (Aeon- of niet-aeon-editie) wil unzippen houdt mijn virusscanner (mcAfee) me tegen. En ik weet niet meer hoe ik het destijds opgelost heb :(

Andreoden
Ontdekkingsreiziger
Contacteer:

Bericht door Andreoden » 24 jan 2008 20:58

Bij mij ging alles perfect, en die extra geluidjes enzo zijn echt geniaal :D

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Bericht door lord idiot » 24 jan 2008 21:11

delea schreef:Ik heb weer het probleem dat ik op mijn vorige pc ook had: zodra ik Zwartekat (Aeon- of niet-aeon-editie) wil unzippen houdt mijn virusscanner (mcAfee) me tegen. En ik weet niet meer hoe ik het destijds opgelost heb :(
Virusscanner uitzetten, unzippen, virusscanner aanzetten

delea
Kosmonaut

Bericht door delea » 24 jan 2008 21:12

Ik weet dat ze geniaal zijn, want vorige keer kreeg ik het uiteindelijk ook geïnstalleerd... Maar deze keer niet :'(

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Bericht door Midwinter » 24 jan 2008 21:14

delea schreef:Ik heb weer het probleem dat ik op mijn vorige pc ook had: zodra ik Zwartekat (Aeon- of niet-aeon-editie) wil unzippen houdt mijn virusscanner (mcAfee) me tegen. En ik weet niet meer hoe ik het destijds opgelost heb :(
In vrijwel alle virusscanners kun je instellen of je wil dat het programma bestanden 'live' controleert. Helaas heb ik geen ervaring met McAffee (tenzij je versies uit het Windows 95-tijdperk wil meetellen), maar het zal ongetwijfeld ergens in je instellingen te regelen zijn.

Ik durf er overigens mijn hand voor in het vuur te steken dat het bestand virusvrij is. Nou ja, misschien lord_idiots hand, aangezien hij de server beheert. :P

delea
Kosmonaut

Bericht door delea » 24 jan 2008 21:41

Inmiddels werkt het, maar het bestand dat ik heb gedownload is blijkbaar toch niet de Aeon/Zwartekat-editie... Geen geluidjes, acties en dergelijke meer :-(

lord idiot
Technicus
Contacteer:

Bericht door lord idiot » 25 jan 2008 00:04

Dan heeft je virusscanner waarschijnlijk toch een van de bestanden verwijderd.

after_eden
Eeuwentemmer

Bericht door after_eden » 25 jan 2008 09:13

lord idiot schreef:Dan heeft je virusscanner waarschijnlijk toch een van de bestanden verwijderd.
Ik vermoed dat een van de bestanden (dll) niet conform de dll regels is opgesteld. En dat hij daarom zegt dat het een virus is.

Maar er is niks aan het handje zoals al meerdere malen is gemeld.

Christine
Kind van de kosmos
Contacteer:

Bericht door Christine » 26 jan 2008 00:54

Ik heb hem ook aan de praat gekregen, bedankt voor alle tips! :)

Nahimana Tala
Sterrenschipper
Contacteer:

Re: Chatten op Aeon: een handleiding

Bericht door Nahimana Tala » 16 jan 2009 21:17

:$ Uuuu... ik mag dan gezorgd hebben voor wat kunstmatige intelligentie in mijn leven (mijn haar geverfd), maar ik ben toch echt een schermpje kwijt.

Ik denk... ach laat ik weer eens op de chat gaan kijken en ... ik heb alleen nog het status scherm dat ping? pong! tegen me zegt. Het scherm waar ik zelf een babbel in kan doen is ... foetsie. Waar tover ik dat weer tevoorschijn? Ik heb al heel wat schermpjes voorbij zien komen maar het juiste zat er niet tussen. :duizel:

Plaats reactie