Handleiding voor opsommingen mbv BBcode

Voor feedback en mededelingen over Aeon.

Moderator: Beheerders

the Pelican
Kind van de kosmos

Handleiding voor opsommingen mbv BBcode

Bericht door the Pelican » 01 nov 2004 19:48

Naar aanleiding van topics zoals deze, heb ik even de tijd genomen om een (soort van) handleiding over BBCode "list" te schrijven.

Handleiding voor het maken van opsommingen met behulp van BBCode
Dit topic is niet bedoelt als kritiek op gebruikers die opsommingen in hun post hebben opgenomen zonder gebruik te maken van deze BBCode maar enkel om hen te helpen die hun opsommingen beter willen vormgeven.

Wat is BBCode?

BBCode zijn opmaak codes voor fora. Het zijn de codes tussen vierkante haken. Met behulp van BBCode kan je tekst bijvoorbeeld bold, Italic of Underlined maken. Verrassing: Je kan hiermee dus ook opsommingen (lists) maken.

Standaard opsomming

Voorbeeld:
  • Appel
  • Pruim
  • Peer
Bovenstaande voorbeeld is gemaakt door deze code te gebruiken:

Code: Selecteer alles

[list]
[*]Appel
[*]Pruim
[*]Peer
[/list]
Je begint iedere opsommign dus met [ list ] en eindigd iedere opsomming met [ /list ] (beide natuurlijk zonder spaties), zoals je dat wellicht van alle BBCodes gewend bent. Ieder punt in de opsomming dient vooraf gegaan te worden door [ * ] (wederom zonder spaties).

Letters of nummers in plaats van "punten"

Voorbeeld:
  1. Appel
  2. Pruim
  3. Peer

[list=1]
[*]Appel
[*]Pruim
[*]Peer
[/list]
Je voegt dus "=1" toe aan het eerste "list" blokje. Op dezelfde manier kan je ook letters gebruiken door "=a" toe te voegen.

Extra tekst tussen de punten

Het is mogelijk om extra tekst op te nemen tussen de verschillende punten om zo extra informatie te schrijven bij je genoemde punten. Voorbeeld:
  1. Fruit
  2. Appel
    Dat ding wat dus niet ver van de boom valt.
  3. Pruim
    Dat wat dus wel te pruimen is.
  4. Peer
    Niet te vergelijken met punt a

[list=a][B]Fruit[/B]
[*]Appel
Dat ding wat dus niet ver van de boom valt.
[*]Pruim
Dat wat dus wel te pruimen is.
[*]Peer
Niet te vergelijken met punt a[/list]
Knopje?

Net zoals de meeste BBCode is ook voor deze een knopje opgenomen in de lay-out van Aeon: "Afbeelding" Vergeet niet de "[*]" toe te voegen voor ieder punt.

Doe met deze handleiding je voordeel en maak je posts eenvoudig beter leesbaar :) .

Gaia
Ontdekkingsreiziger

Bericht door Gaia » 01 nov 2004 21:36

Goh, ik dacht dat ik het listen aardig onder de knie had, maar ik heb toch nog wel wat dingies opgestoken van dit topic.

Technisch vraagje voor het helpen onthouden van dit soort dingetjes voor mij: waar is die B tussen vierkante haken in het laatste voorbeeld voor?

the Pelican
Kind van de kosmos

Bericht door the Pelican » 01 nov 2004 21:51

Gaia schreef:waar is die B tussen vierkante haken in het laatste voorbeeld voor?
Bold ;)

Het woord "Fruit" staat vet gedrukt. De B van Bold dus.

Gaia
Ontdekkingsreiziger

Bericht door Gaia » 01 nov 2004 22:44

Ach, DÛH

*kijkt naar haar*

Tja....
Je bent blont of niet :fluit:

Midwinter
Eigenaar
Contacteer:

Bericht door Midwinter » 19 nov 2004 21:57

Topic is wel zo bruikbaar dat we er een sticky van kunnen maken. :)

Nog een kleine toevoeging van mijn kan voor de gebruikers van Mozilla Firefox. Er is namelijk een bijzonder handige plugin voor deze browser, genaamd de bbCode plugin. Hiermee kun je met een paar muisklikken je tekst van bbCode te voorzien, zonder zelf de codes in te typen en zonder de werkbalk te hoeven gebruiken. Je selecteert een lap tekst, klikt op een bbCode en Firefox plakt zelf de gewenste code voor en achter de selectie.

Wat voegt dit toe? In wezen niet erg veel, maar het is puur gemak. :)

Plaats reactie